Ikke fått e-post?

Derfor bør du sjekke søppelposten

En god tanke, men langt fra 100 prosent vanntett.

IKKE BARE SØPPEL: Det kan være lurt å titte innom søppelposten av og til, for der kan det ligge helt legitim e-post. Foto: Pål Joakim Pollen
IKKE BARE SØPPEL: Det kan være lurt å titte innom søppelposten av og til, for der kan det ligge helt legitim e-post. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Daglig sendes det millioner av såkalte spam-eposter; e-poster som inneholder reklame du ikke har bedt om eller enda verre: svindel, virus, porno, phishing og andre uhumskheter.

De fleste e-posttilbydere har derfor et innebygd spamfilter, som analyserer hver eneste e-post du mottar og flytter dem direkte til søppelpostmappa dersom den mistenkes å være nettopp det - søppel. Dermed dukker de aldri opp i innboksen din.

Klassifiseringen gjøres også ved hjelp fra brukerne - dersom flere brukere flagger enkelte e-poster som søppel, vil algoritmene deretter oppdateres slik at andre slipper å få dem i innboksen sin.

Litt mye av det gode?

Et eksempel på en e-posttjeneste mange nordmenn bruker, er Googles tjeneste, Gmail. Tjenesten ble lansert 1. april 2004, og da Google kunne friste med en gigabyte gratis lagringsplass, og at du aldri trengte å slette e-post igjen, var det mange som avfeide det som en aprilspøk.

17 år senere leverer tjenesten fortsatt i beste velgående - ja, faktisk med 15 gigabyte gratis lagringsplass. Fra starten av har Gmail hatt et veldig effektivt spamfilter, som har luket bort det meste av det man ikke ønsker i innboksen, men de senere åra ser det ut til at filtreringen har blitt i overkant aggressiv, slik at den også luker bort legitime e-poster.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer