Ikke fått e-post?

Derfor bør du sjekke søppelposten

En god tanke, men langt fra 100 prosent vanntett.

IKKE BARE SØPPEL: Det kan være lurt å titte innom søppelposten av og til, for der kan det ligge helt legitim e-post. Foto: Pål Joakim Pollen
IKKE BARE SØPPEL: Det kan være lurt å titte innom søppelposten av og til, for der kan det ligge helt legitim e-post. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Daglig sendes det millioner av såkalte spam-eposter; e-poster som inneholder reklame du ikke har bedt om eller enda verre: svindel, virus, porno, phishing og andre uhumskheter.

De fleste e-posttilbydere har derfor et innebygd spamfilter, som analyserer hver eneste e-post du mottar og flytter dem direkte til søppelpostmappa dersom den mistenkes å være nettopp det - søppel. Dermed dukker de aldri opp i innboksen din.

Klassifiseringen gjøres også ved hjelp fra brukerne - dersom flere brukere flagger enkelte e-poster som søppel, vil algoritmene deretter oppdateres slik at andre slipper å få dem i innboksen sin.

Litt mye av det gode?

Et eksempel på en e-posttjeneste mange nordmenn bruker, er Googles tjeneste, Gmail. Tjenesten ble lansert 1. april 2004, og da Google kunne friste med en gigabyte gratis lagringsplass, og at du aldri trengte å slette e-post igjen, var det mange som avfeide det som en aprilspøk.

17 år senere leverer tjenesten fortsatt i beste velgående - ja, faktisk med 15 gigabyte gratis lagringsplass. Fra starten av har Gmail hatt et veldig effektivt spamfilter, som har luket bort det meste av det man ikke ønsker i innboksen, men de senere åra ser det ut til at filtreringen har blitt i overkant aggressiv, slik at den også luker bort legitime e-poster.

Akkurat hva det skyldes er det vanskelig å si noe om, men vi har en teori om at mye legitim e-post havner i søppelpost-mappa fordi mange brukere har flagget lignende e-poster som søppelpost. Kanskje særlig tilbud fra nettbutikker, som i hvert fall vi finner mange av i søppelpost-mappa.

Sjekk søppelposten

Du gjør lurt i å sjekke innom søppelpostmappen av og til. I Gmail heter den enkelt og greit «Søppelpost», mens den i andre tjenester kan hete ting som «uønsket», «nettsøppel», «junk» eller lignende.

For Gmails del slettes e-poster som havner i søppelpostmappa automatisk etter 30 dager, men det kan variere mellom tjenester.

I vår søppelpost fant vi for eksempel rabattkuponger fra legitime avsendere, pakkesporing på varer vi hadde bestilt og en e-post fra skolen, selv om e-postene fra MeetAsianLady og den fra de som ville dele ut penger til fem tilfeldige mottakere, oss inkludert, korrekt var klassifisert som søppel.

Få det tilbake i innboksen

Finner du en e-post i søppelpostmappa som ikke burde ha vært der, finner du hos de fleste tjenester en knapp som lar deg si ifra om at dette ikke er en søppel-epost, slik at den finner veien til innboksen din igjen.

Hos Gmail finnes det to:

Derfor bør du sjekke søppelposten

Som du ser av søkefeltet, kan du også søke i søppelpostmappen ved å legge til in:spam når du søker.

Den følgende e-posten har blitt tatt av spamfilteret fordi Gmail ikke kunne verifisere at den var sendt fra Posten:

Derfor bør du sjekke søppelposten

Akkurat den problematikken tok vi opp for noen uker siden – Posten har senere endret e-postoppsettet sitt slik at det forhåpentligvis ikke skjer i fremtiden.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer