DirectX er i korthet den delen av Windows som håndterer, eller rettere sagt, kommer til å håndtere, alle typer multimedia. Dette kan for eksempel være 3D-grafikk i spill, lyd eller video i en nettleser, effekter i et lydredigeringsprogram og alle tenkelige kombinasjoner av disse forskjellige mediatypene.
Multimedia er krevende
Hva er det som er så spesielt med multimedia-data? For det første er multimedia en viktig sektor for Microsoft, fordi det både har høy underholdningsverdi og er en kraftig og velkjent form for å formidle et budskap. Dette selger. For det andre er multimedia forskjellig fra andre datatyper fordi de opptrer i en jevn, uavbrutt strøm. Dette gjør at de må håndteres på en helt annen måte enn statiske tekst- og talldata hvor det er leserens øyne som beveger seg, mens objektet står stille.
For å presentere multimedia på en overbevisende måte, er det nødvendig med maskinkraft. Det er store datamengder som skal håndteres, og våre sanser er svært følsomme for avbrudd i presentasjonen. Hakkete bilder og lyd tar oppmerksomheten vekk fra innholdet og skaper lett irritasjon hos brukeren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger