I helga ble det baluba rundt Facebook og det britiske selskapet Cambridge Analytica:
Flere internasjonale medier, blant annet The New York Times og The Guardian, slo opp hvordan Cambridge Analytica i 2014 hadde klart å hente ut detaljert informasjon om rundt 50 millioner Facebook-brukere og bygge personlighetsprofiler på hver av dem.
Denne informasjonen ble brukt i forbindelse med det amerikanske presidentvalget i 2016, der Cambridge Analytica var hyret inn av Trump-fløyen.
Med de enorme mengdene data selskapet satt på, var de i stand til å servere svært målrettede annonser under valgkampen basert på kalkulerte psykometriske data.
Det kan ha vært dråpen som vippet seieren til Trumps fordel.
Samlet inn data via personlighetstest
Og det er spesielt hvordan disse dataene ble samlet inn, som er i søkelyset.
For dette gjorde selskapet ved hjelp av thisisyourdigitallife, som er en personlighetstest-app som gikk viralt i en periode for noen år siden.
I alt 270.000 personer fikk betalt et par dollar hver seg for å ta testen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger