Men hvordan skjer egentlig denne kartleggingen på nettet – og hvorfor skjer den?
En av det 20. århundres mest innflytelsesrike økonomer, amerikaneren Milton Friedman, var kjent for å hevde at ingenting kommer gratis – alt har en pris.
Men de sosiale mediene som Facebook, YouTube, Instagram og Tiktok er gratis. Eller?
Det koster ingenting å bruke tjenestene. Plattformene har mange millioner brukere – helt uavhengig av brukerens inntekter. Så tok da Friedman feil? Hva betaler vi i så fall med – eller er vi selve varen?
Cookiene finner deg
Den svenske eksperten på digitale verktøy, Peter Mackhé, har god kjennskap til det svenske annonsemarkedet. Han sier at det er brukerne som faktisk produserer innholdet.
– Og uten innholdet ville det ikke vært noen brukere. Annonsører ønsker å være der folk er. Og «alle» er på Facebook. Annonsene utgjør 97 prosent av Facebooks totale inntekter, sier Mackhé.
Et av de ledende måleverktøyene for deg som handelsvare er informasjonskapslene, på engelsk cookies. De er like vanlige på nett som forkjølelsesvirus om vinteren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger