Ekstern harddisk har sluttet å virke

Publisert
Sist oppdatert

Spørsmål:

Hei,

Jeg køpte en ekstern harddisk for 1 md siden da jeg var på rejse i Tyskland. Harddisken er av type Trekstor (320GB). Nå er den sluttet å virke, jeg får ikke liv i den.

Spørgsmålet er: Hvor kan jeg leverer den inn på garanti , for garantien gelder vel også i Norge?? Kan innholdet reddes?

Datadoktoren svarer:

Hei,

Det kan hende at det bare er strømforsyningen eller kabinettet det er feil på, ikke selve disken. Da er det nok det enkleste å kjøpe et nytt kabinett.

Går du til en grei dataforhandler vil han montere den i et nytt kabinett og sjekke disken din. Noen undrelapper fattigere blir du da hvis selve disken er i orden og du kjøper kabinettet.

Hvis det derimot er selve disken som har tatt kvelden har du et større problem. Selve dataene på disken dekkes i dag ikke av noen garanti. Dette er et omdiskutert tema, og krefter innen flere forbrukerorganisasjoner og miljøer jobber for at garantiansvar også skal gjelde innhold og dekke gjenopprettelse av data hos en profesjonell virksomhet.

Skal du benytte deg av garantien må du sende hele disken til salgsstedet, og betale for frakten begge veier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer