Emperor: Battle for Dune

Westwood er tilbake med en ny strategitittel. Denne gangen har de tydeligvis tatt etter konkurrentene og blant annet oppdatert grafikken.

Publisert

Hvem har vel ikke hørt om Westwood Studios – selskapet som skapte sanntidsstrategi-sjangeren i 1992 med klassiske Dune II. I løpet av hele 90-tallet kom det solide strategititler fra denne kanten, først og fremst i form av Command & Conquer-spillene. Én gang før har Westwood prøvd å ta oss tilbake til Dune-universet, med den mislykkede Dune 2000. Dette spillet gikk raskt i glemmeboka, og nå prøver de seg igjen på noe som kan klassifiseres som en ordentlig oppfølger.

Melange

De aller fleste science-fiction-interesserte kjenner nok til Dune-sagaen. Det begynte først som en serie med bøker av Frank Herbert, og ble fulgt opp av en storslagen film av David Lynch i 1984. I svært korte trekk stifter vi bekjentskap med husene Atreides og Harkonnen, som slåss om kontrollen over ”spice”-ressursene, som livet i universet er fullstendig avhengig av. Spice, også kjent som Melange, finnes kun på ørkenplaneten Arrakis, som er bebodd av enorme, underjordiske monstre.

Emperor: Battle of Dune, bygger naturligvis på denne historien, og introduserer et nytt hus – det mystiske Ordos. Bakgrunnen blir forklart gjennom lange filmklipp, som utseendemessig er inspirert av filmen. Historien blir noe innviklet, men utgangspunktet er at de tre husene skal slåss om Melange. Den som vinner, får kontrollen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer