Forleden dag ble det lansert en ny søkemotor, med mål om å kapre markedsandeler fra Google.
I utgangspunktet er forholdene lagt til rette.
Cuil (.com, uttales nesten cool) er laget av utbrytere fra Google. De har et kort domenenavn der bokstavene er nærme hverandre på tastaturet, de hevder å indeksere tre ganger så mange sider som Google og presenterer søkeresultatene på en ny måte, der du kan snevre inn søkeresultatet fordi det er delt opp i kategorier fordi søkemotoren analyserer sammenhengen mellom ulike ord; en såkalt semantisk tilnærming.
Men - la oss kalle en spade for en spade: Søkeresultatene fra Google er bedre.
Vi trenger ikke en gang å henge oss opp i småfeil - som at Cuil tilsynelatende ikke vet at a og å er forskjellige bokstaver. Riktignok ser det riktig så bra ut hvis du søker på populære søkeord, som iPhone eller The Dark Knight, men gi den litt mer mat a la "convert dvd to ipod" eller en overskrift på DinSide, så er ikke treffene veldig gode. Den finner ikke en gang forsiden på VG.
Det spiller nemlig ingen rolle om du indekserer 100 millioner eller 100 milliarder sider - den første siden må ha de treffene folk er interesserte i å finne. Problemet er imidlertid at de beste treffene er optimalisert - for Google. Også her på DinSide er artiklene i stor grad markert "riktig" - slik at de havner høyt i Google-søkeresultatet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger