Det er en kjensgjerning at de aller færreste blar seg forbi den første siden med søketreff. Tilhører du dem som faktisk blar seg fram til side 10 av et Google-søk, utgjør du en så liten minoritet at vi kunne samlet sammen hele gjengen på et toalett på McDonalds - og dere ville fortsatt hatt albuerom.
Google vet naturligvis dette, og derfor driver de stadig vekk og finpusser og justerer søkefunksjonen du finner på www.google.com. De siste ukene og månedene har det florert av nyvinninger på hovedsøket, og den siste ble lansert så seint som torsdag denne uka.
Det er en funksjon vi har ventet på.
Færre treff = bedre søk
Den gjør det nemlig mulig å vise færre treff fra nettbutikker og andre som ønsker å selge deg noe, framfor å informere deg om noe. Mange som har søkt på produkter og lagt til ordet "review", vet at størsteparten av treffene veldig ofte kommer fra nettbutikker, og ikke, for eksempel, fra publikasjoner som faktisk har testet produktet du søkte etter.
Ved å trykke på "fewer shopping sites" rensker Google opp i treffene på imponerende vis, og selv om du ikke blir kvitt alle salgskanalene, går treffsikkerheten garantert opp.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger