Er dine spill kompatible med grafikkortet?

Alle datamaskiner har et grafikkort. Men er grafikkortet i akkurat din PC bra nok for de nyeste spillene? Kan du spille Glide-spill på det, og vet du hva det egentlig er? Her er en innføring i en verden full av konkurrerende standarder.

Publisert

For en nybegynner kan det være nokså kaotisk å orientere seg i grafikkortmarkedet. Det er et mylder av begreper som AGP, multitexturing, OpenGL og RAMDAC. De fleste av disse har vi allerede forklart i vår løpende grafikkortskole, og nå er turen kommet til såkalte APIer (Application Programming Interface), altså programmeringsgrensesnitt. Du har kanskje hørt begrepene som OpenGL, Direct3D og Glide, og lurt på om ditt grafikkort støtter disse.

Hvem støtter hva?

Det er en selvfølge at du trenger et kort med 3D-støtte for å kunne bruke disse grensesnittene. Har du et gammelt 1-MB-kort, og planlegger å kjøpe Half-Life, bør du nok oppgradere først. Så å si alle kort som har kommet ut de siste årene, har en eller annen form for 3D-støtte innebygget, og som oftest er det Direct3D-grensesnittet.

I korte trekk er det tre slike grensesnitt som teller i dag, OpenGL, Glide og Direct3D. En APIs funksjon er rett og slett å tilby spilldesignere et ferdig sett med instruksjoner, og la dem konsentrere seg om selve spillet. Sett at du planlegger å legge inn en lyseffekt i spillet du holder på å lage. Da kan du bruke de effektene som følger med i Direct3D i stedet for å programmere dem selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer