For en nybegynner kan det være nokså kaotisk å orientere seg i grafikkortmarkedet. Det er et mylder av begreper som AGP, multitexturing, OpenGL og RAMDAC. De fleste av disse har vi allerede forklart i vår løpende grafikkortskole, og nå er turen kommet til såkalte APIer (Application Programming Interface), altså programmeringsgrensesnitt. Du har kanskje hørt begrepene som OpenGL, Direct3D og Glide, og lurt på om ditt grafikkort støtter disse.
Hvem støtter hva?
Det er en selvfølge at du trenger et kort med 3D-støtte for å kunne bruke disse grensesnittene. Har du et gammelt 1-MB-kort, og planlegger å kjøpe Half-Life, bør du nok oppgradere først. Så å si alle kort som har kommet ut de siste årene, har en eller annen form for 3D-støtte innebygget, og som oftest er det Direct3D-grensesnittet.
I korte trekk er det tre slike grensesnitt som teller i dag, OpenGL, Glide og Direct3D. En APIs funksjon er rett og slett å tilby spilldesignere et ferdig sett med instruksjoner, og la dem konsentrere seg om selve spillet. Sett at du planlegger å legge inn en lyseffekt i spillet du holder på å lage. Da kan du bruke de effektene som følger med i Direct3D i stedet for å programmere dem selv.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger