Er vi alle blitt reklameplakater?

Alt du liker på Facebook blir brukt for det det er verdt.

Liker og liker, Fru Blom. Foto: Pål Joakim Olsen
Liker og liker, Fru Blom. Foto: Pål Joakim Olsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Stem på Ingrid som årets Lano-unge!», «Lik denne siden og svar på konkurransen for å være med i trekningen av en iPad Mini!», «For hver som liker denne siden, gir vi fem kroner til TV-aksjonen!».

Kjenner du deg igjen?

Vi liker og liker på Facebook, og selv om det selvsagt er hyggelig at TV-aksjonen får fem kroner ekstra, er det få som tenker på at den aktuelle bedriften indirekte betalte fem kroner for at du skulle reklamere for dem til dine Facebook-venner. Og i stedet for å betale de fem kronene til et annonsemedium, kunne de gi femmeren til et veldedig formål og score ekstra moralpoeng i tillegg.

Men de kunne jo egentlig ha gitt de pengene uten at du likte dem også.

Hvis de virkelig ville.

Les også: Slik bruker selskaper dine "liker" til å spre annonser blant dine venner

Jeg liker HBO Nordic. I hvert fall på Facebook. Dog har jeg aldri prøvd tjenesten, og med tolv måneders bindingstid er det heller ikke aktuelt for meg å prøve den ut. Men jeg er nysgjerrig på hva som rører seg der og synes det er greit å få oppdateringer dersom de legger ut nye TV-serier som jeg kan ha interesse av, endrer politikken hva gjelder bindingstid, utvider tjenesten eller lignende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer