Før helgen ble det kjent at Facebook har kjøpt opp Giphy.
Ifølge nettstedet Axios, som var først ute med nyheten, punget Mark Zuckerberg ut 400 millioner dollar, 4 milliarder kroner, for den populære GIF-tjenesten.

Lag din egen Facebook-avatar
I ett blogginnlegg skriver Facebook at de kommer til å integrere Giphy i sitt Instagram-team, hvor målet skal være å gjøre det enda enklere å bruke GIF-er i Instagram-appen.
Enn så lenge lover de at det ikke vil bli noen endringer for Giphy-brukere hva gjelder å lage og dele GIF-er.
Har halvparten av trafikken
Giphy er en av de største databasene for såkalte GIF-er, animerte bilder som piffer opp samtaler på sosiale medier verden over, ifølge NTB.
Nettstedet sier selv de har over 700 millioner daglige brukere.
Rundt halvparten av Giphys trafikk kommer ifølge Facebook allerede fra mediegigantens plattformer – Instagram, Facebook, Messenger og WhatsApp.
- Kan få store konsekvenser
Giphy er også mye brukt på Twitter og andre meldingsapper som ikke er eid av Facebook, som iMessage og Snapchat.
Tredjepartsselskaper vil imidlertid fortsatt ha tilgang til Giphys enorme bibliotek, lover Facebook.
The Verge skriver det dog ikke vil være utenkelig at noen av disse selskapene ikke ønsker å ha en Facebook-eid plattform integrert i sine tjenester fremover, både med tanke på konkurranse og personvern.
- Dette kan få store konsekvenser for iMessage og Twitter, skriver The Verge.
Kort tid etter at oppkjøpet ble kjent, uttalte flere amerikanske senatorer at de var skeptiske til avtalen. De mener det er nok en måte for Facebook å samle inn mer data om brukerne.
