På dataspillmessen E3, som nå holdes i Los Angeles, har vi snakket med representanter for Sony og sluppet inn på en eksklusiv visning hos Microsoft. Hos sistnevnte fikk vi se eventyrspillet Asherons Call, som skal ta opp kampen mot Sonys Everquest. Begge disse to spillene baserer seg på at dataspillere over hele verden danner samfunn og drar på eventyr i en virtuell verden på Internett.
Abonnere på moro
I tillegg til oppstartavgiften på 500 kroner, må alle spillerne også betale en månedsavgift på rundt 80 kroner for å delta, forteller Bill Trost, sjefdesigneren bak Everquest.
- Siden lanseringen for to måneder siden, har vi nå fått over 100 000 abonnenter, og det før vi har begynt å selge spillet utenfor USA, fortsetter Trost. Vi har nå 17 servere som til enhver tid har 1.000 1.500 brukere inne samtidig, så dette spillet har virkelig tatt av, avslutter en fornøyd Trost.
Gjørmen er borte
Å skape virtuelle verdener som flere tusen personer kan spille i samtidig, har alltid vært en drøm for spillentusiaster. De første internettverdener, såkalte MUDs (Multi User Dungeons), hadde ingen grafikk og var rimelig kompliserte å sette seg inn i. Det vil si at kun de mest fanatiske spilltilhengerne kunne koble seg opp, og danne virtuelle spillsamfunn.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger