Får ikke raskt bredbånd

Publisert
Sist oppdatert

Hei,Eg har sendt ein forespørsel til mitt bredbåndsselskap om å få øke hastigheten på linja, men dei sa at enten var der begrensningar på utstyr eller begrensningar i sentralen som gjorde at eg ikkje kan få det. Seinare har eg fått vite at to av naboane ikkje får internett i det heile på grunn av begrensningar i sentralen (ØRS) . Vi bur i sentrum av tettstaden Ørsta og eg finn det utruleg at for meg er max linje 3000/500 og for naboane er det ingen linje i det heile?? Kven skal ein presse for å få orden på dette?

Mvh.

Jon Inge

Datadoktoren svarer

Hei, Jeg har samme problem som deg, noe som skyldes at det er lavere kvalitet på deler av kablingen mellom min bolig og nærmeste Telenor-sentral.

Det samme gjelder kabelnettet til Get, som er så gammelt at det bare så vidt tilbyr digitalTV. Ingen andre IP-baserte tjenester er tilgjengelige. Det sure er at det ikke er mange meters avstand bort til nylagt fiber som bejener nabolaget med alle typer tjenester.

Tilbyderne i Norge har ingen løvpålagt plikt til å tilby raske internettlinjer, derfor er kroner i kassa det eneste som kan overbevise selskapene. Ved å gå sammen med naboene og gi tydelige signaler om at dere er interessert i å kjøpe tjenester dersom de blir tilgjengelige kan de muligens våkne fra dvalen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer