Falske nettbutikker:

Fem ganger så mange falske nettbutikker som ekte

Rapport avslører sjokkerende tall.

FALSK: Mange blir lurt av falske nettbutikker. Nå viser en ny rapport at det finnes ekstremt mange av dem. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FALSK: Mange blir lurt av falske nettbutikker. Nå viser en ny rapport at det finnes ekstremt mange av dem. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

En skal jaggu holde tunga rett i munnen når man skriver inn navnet på en nettside i nettleseren sin.

Det holder nemlig å bomme på én bokstav, glemme en bokstav eller legge til en ekstra før man i mange tilfeller kan komme inn på en falsk side. Dette er typisk også nettsider du kan bli lurt inn på via e-post, SMS eller sosiale medier.

Ferske tall fra Venafi avslører at det for hver legitime nettbutikk i gjennomsnitt finnes fem forfalskede utgaver, eller da nettsteder hvis adresse er veldig lik originalen. Ifølge Naked Security har dette forholdet doblet seg siden 2018.

Og legger man inn kortdetaljene på en falsk nettbutikk, er veien svært kort til å bli svindlet.

Verst i Storbritannia

Selskapet har sett på utstedelsen av sikkerhetssertifikater til legitime butikker versus de som er utstedt til nettsteder som bærer omtrentlig samme navn.

For la det være sagt: Selv om du får en hengelås ved siden av nettadressen i nettleseren din, betyr det kun at forbindelsen er kryptert – ikke at motparten nødvendigvis er til å stole på.

Således er det uheldig at nettlesere merker krypterte nettforbindelser med en hengelås, fargen grønn eller lignende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer