De fleste nye teknologier har en tendens til å få selv sindige folk til å spå at teknologien de erstatter, snart er død. Noen av oss har for eksempel trodd at TVen aldri i verden kom til å overleve kampen med Internett, men ferske seervane-tall fra Nielsen, avdeling USA, tyder på noe helt annet.
Der settes det nemlig utrolige TV-rekorder.
Seervanene sammenliknes riktignok ikke med nettbruken som sådan, men med den delen av nettet som serverer lyd og bilder, for eksempel i form av streamet innhold fra YouTube eller andre offisielle video- og filmkilder.
Fem om dagen
Tallene viser blant annet at amerikanerne i gjennomsnitt ser på TV hele 153 timer hver måned, eller cirka fem timer hver dag.
Les også: På jakt etter ny TV? Sjekk testene her!
De 131 millioner amerikanerne som ser video på nettet ser i gjennomsnitt tre timer video per måned (tallene gjelder både jobb- og hjemmebruk), mens den foreløpig ganske beskjedne gruppen mobile videobrukere bruker gjennomsnittlig 3.5 timer i måneden av sitt liv på videoinnhold på telefonen.
Tradisjonelt TV
Hvis en tar i betraktning at video i dette tilfellet er definert svært bredt, det vil si alt fra videoinnhold fra tradisjonelt, direktesendt tv til opptak gjort via for eksempel en PVR eller klipp fra nettet sett via en hjemmekino-PC, er det kanskje fristende å tilskrive den nye teknologien mye av æren for TVens fortsatt sterke tilstedeværelse i de tusen amerikanske hjem.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger