Mobil- og databruk i Norge er i fortsatt i utvikling.
Bruken av datatrafikk og abonnementer med mer enn 10 gigabyte øker. I 2018 hadde over 13 prosent minst 10 gigabyte på mobilen sin.
Året før var det 9 prosent som hadde såpas stor datapakke, viser årsstatistikken for 2018 fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Mobilsurfing i utlandet til værs
At kundene har mer datatrafikk inkludert i abonnementene synes også i oversikten over den totale datatrafikken i mobilnettene, hvor trafikkøkningen er på hele 28 prosent.

Fjerner roamingavgiftene i EU, som også gir nordmenn lavere mobilpriser
Nordmenn bruker dessuten stadig mer data i mobilnettet i utlandet.
- Her økte trafikken i 2018 med hele 57 prosent fra året før. Dette har ganske sikkert sammenheng med at kundene ikke lenger får noen ekstraregning for å bruke mobilen på reise i EØS-området, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom i en pressemelding.
Kontantkort-bruken går ned
Samtidig er det totale antallet mobilabonnementer ganske stabil sammenlignet med tidligere år.
Vi har omtrent ett mobilabonnement per innbygger, og stadig færre bruker kontantkort.
– Det fødes ikke en eneste person i Norge uten at det blir et mobilabonnement av dette. Det norske mobilmarkedet er et ryddig marked. Det er normalt ett abonnement per person, og det svømmer ikke over av inaktive abonnementer og ubrukte numre, sier Nkom-direktøren, som roser mobilaktørene for å være flinke til å rydde opp i ubrukte numre.
Til sammen var det 5 millioner faste abonnenter og 755.000 kontantkort for mobil i 2018.
I tillegg til databruk på mobilen vokser også bruk av bredbånd hjemme. Av landets ca. 1,4 millioner husstander har litt over 1 millioner fast bredbånd.
Stadig færre kunder har imidlertid dedikerte abonnement for mobilt bredbånd. Ved årsskiftet var det om lag 367.000 slike abonnement i Norge.
Andre interessante funn i Nkom-statistikken for 2018:
- Vi sendte nesten 7,4 milliarder meldinger med mobilen i 2018. Det var en økning på nærmere 55 millioner fra 2017. Sendte meldinger fordeles på SMS, MMS og innholdsmeldinger.
- Fiber har tatt over som den viktigste teknologien for TV-abonnement. Ved utgangen av 2018 var 757.000 TV-abonnement basert på fiber.
- Ved utgangen av 2017 var det totalt over 2,2 millioner TV-abonnement i Norge. Dette er 28.000 færre enn ett år tidligere. Strømmetjenester som Netflix og HNO er ikke inkludert i disse tallene.
- I 2018 var det for første gang mer enn 1 million private fiberabonnement i Norge.
- Mer enn 720.000 private abonnement hadde ved utgangen av 2018 en markedsført nedlastinghastighet på 100 Mbit/s eller mer, noe som utgjorde 35 prosent av alle private bredbåndsabonnement. I 2017 var denne andelen lavere enn 25 prosent.
- Ved utgangen av 2018 var antall tradisjonelle fasttelefoni-abonnement 331.000, noe som er en nedgang på 77.000 fra året flr.
