Fokus 99

Det er dyrt å produsere leksikon på CD-ROM. Fokus 99 er den eneste seriøse satsningen i Norge. Det var derfor med spenning vi sammenlignet Fokus 99 med utenlandske CD-leksika som har hele verden som marked.

Publisert

Fokus 99 er i ferd med å bli selvstendig, og har etablert et godt skille til ett-binds leksikonet som det bygger på. CD-ROM byr på helt nye muligheter for formidling av kunnskap, men det er fort gjort å bruke opp den begrensede plassen som CD-platen har.

Vi har undersøkt særlig to sider ved Fokus 99: Det faktiske innholdet, og måten som dette blir presentert på. Skillet mellom disse to aspektene, knytter seg til at leksika ikke bare skal formidle korrekt informasjon, men at presentasjonsmåten bestemmer i hvilken grad folk faktisk velger å bruke Fokus 99.

Fokus 99 har mye å by på. Det er mange artikler, du kan nokså effektivt søke deg frem til det stoffet som interesserer deg. Og du kan hygge deg med morsomme interaktive tjenester.

Fokus 99 er komplett uegnet til enhver form for avansert bruk. Studenter og forskere vil finne minimalt med nyttig informasjon her. Men det er åpenbart ikke målgruppen for Fokus 99.

Men personer som trenger et kjapt oppslagsverk og skoleelever opp til gymnasnivå vil trolig oppleve at Fokus 99 er til både nytte og hygge.

Fokus 99 har en pris på ca. 1000 inkl. mva. Norsk produsent er Kunnskapsforlaget, tlf. 22 03 66 00.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer