ID-tyveri:

– For enkelt

– Dette er nok en bekreftelse på at altfor mange mennesker opplever identitetstyveri.

3,4 PROSENT: Hele 150 000 nordmenn oppgir å ha opplevd ID-tyveri de siste to årene ifølge en undersøkelse fra Skatteetaten og NorSIS. Foto: Lise Åserud / NTB
3,4 PROSENT: Hele 150 000 nordmenn oppgir å ha opplevd ID-tyveri de siste to årene ifølge en undersøkelse fra Skatteetaten og NorSIS. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Det er NorSIS i samarbeid med Skatteetaten som har gjennomført ID-tyveriundersøkelsen.

Den viser at antall nordmenn som oppgir at de har blitt utsatt for identitetstyveri den siste toårsperioden er på 3,4 prosent. Det tilsvarer rundt 150 000 personer.

Samfunnsproblem

Seniorrådgiver Eivind Reier Holm i NorSIS sier i en pressemelding at dette er alt for mange.

– Dette er nok en bekreftelse på at altfor mange mennesker opplever identitetstyveri. I dag er det for enkelt å kjøpe varer og tjenester i andres navn. Dette er problem for oss som samfunn, og det skaper utrygghet hos den som utsettes for identitetstyveri. Mer ustrakt bruk av nasjonale ID-kort er blant tiltakene som kan redusere problemet, fortsetter Marianne Henriksen, fagdirektør for ID-forvaltning i Skatteetaten i meldingen.

Det positive er at det ikke er noe signifikant økning sammenliknet med året før. Dette på tross av at vi har vært gjennom en pandemiperiode med økt bruk av digitale tjenester.

Det er behov for flere tiltak for å redusere omfanget av ID-tyveri. Mer bevissthet rundt risikoen for ID-tyveri og mer utstrakt bruk av nasjonale ID-kort er noen av tiltakene Skatteetaten og NorSIS trekker frem.

Den landsomfattende undersøkelsen er utført av Respons Analyse for NorSIS og Skatteetaten i januar i år.

Det ble i alt gjennomført 1000 telefonintervjuer av et representativt utvalg av befolkningen over 18 år. Resultatene må tolkes innenfor feilmarginer på +/- 2-3 prosentpoeng for hovedfrekvensene.

Utsatt

Det florerer med svindelforsk, både på telefon, sms, epost og sosiale medier. I februar meldte NTB at Norge er mest utsatt for telefonsvindel blant landene i Norden.

– Det kan være at vi er litt for naive og godtroende, sa Øyvind Kristiansen i Telia til NRK da.

Frank Stien i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har jobbet med problemstillingen i mange år. Han omtaler det som et kappløp. Svindlerne endrer ofte telefonnummer, som gjør det vanskelig å stoppe.

– Folk blir klokere, men på den andre siden blir angrepene mer snedige, kommenterte Stien overfor NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer