Hvis du ikke har sett en video på YouTube, er vi nesten nødt til å inndra din internett-lisens. Alle bør nemlig på et eller annet tidspunkt ha vært innom den voldsomt populære videotjenesten i løpet av sin nettkarriere, og selv om fenomemet bare er drøyt fire år (YouTube gikk online i begynnelsen av 2005), har de rukket å bli en av verdens største nettsteder målt i trafikk.
Selv om YouTube fortsatt har et visst folkelig preg, ikke minst på grunn av det enkle og litt småkaotiske designet, har de naturligvis planer om å tjene penger på det de holder på med.
Fra få til mange
Ettersom mesteparten av innholdet er lastet opp av deg og meg, har YouTube for lengst begynt å betale andeler av annonseinntektene sine tilbake til brukerne , men kun de av dem som er svært aktive.
Nå slippes pengene fri, eller de sitter i det minste ganske mye løsere. YouTube overvåker til enhver tid videotrafikken, og ser blant annet raskt hvilke videoer som klatrer på popularitetsbarometeret. Fra nå av vil brukere som har lastet opp populære videoer bli spurt om YouTube kan lime inn en liten annonsebit over videoen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger