Det norske selskapet, som har gjort brakende suksess med tidsriktige, moderne og smarte panelovner, møter nå krass kritikk fra oppgitte kunder.
Store utfordringer knyttet til produktenes appløsning og ovner som tar egne avgjørelser, er blant de mest framtredende årsakene som blir trukket fram av kundene.

TEST: Genial gulvovn!
- Oppstår feil
Mill leverer et bredt utvalg av smarte ovn -og inneklimaløsninger til hus og hjem. I tillegg kan forbrukeren gå til anskaffelse av en såkalt «Smart Wifi Socket» for å koble ordinære, tradisjonelle varmeovner til det øvrige smartsystemet.
Det hele blir styrt gjennom en app, hvor brukeren eksempelvis kan forhåndsvarme en boenhet via appen eller justere temperaturen.
- Det er appen som er det store problemet her. Det oppstår feil hele tida, tordner Mill-kunde Kristoffer Aarak (25).
Han er i besittelse av en Mill Gentle Air Wifi oljefylt radiator med effekt på 1500 watt, så vel som Smart Socket-løsningen.
Han hevder at det verken er mulig å få lagt til den ordinære ovnen, ei heller smartovnen inn i appsystemet. Det har sørget for frustrasjon ved gjentatte anledninger, og avviker som sådan fra hovedgrunnen til innkjøpet.
På starten av året så Mill seg nødt til å tilbakekalle flere produkter som følge av kortslutning og potensiell brannfare ved bruk over tid.
- Det er en grunn til at jeg har kjøpt dette systemet. Nettopp for å gjøre det enklere, fordi ovnen egentlig skal ha innebygd fjernstyring, men det fungerer aldri hevder han, og opplyser at han raskt tok kontakt med forhandler som videre henviste til Mill sentralt.
Mill er blitt forelagt kritikken. Tilsvaret kan leses lenger ned i saken.

Tredjepartsløsning
Appen muliggjør dessuten integrering av med øvrige tredjepartssystemer, herunder smarthusløsninger - som for ordens skyld ikke nødvendigvis er fra Mill direkte.
- Det virker nesten som om Mill prøver å skjule seg bak problemer knyttet til tredjepartsløsninger. I tillegg legger de skylden på brukerens WiFi-tilkobling og IT-angrep, sier en kunde til DinSide, som ønsker å være anonym.

I et Facebook-kommentarfelt under et av Mills mange produkt-innlegg, belyser flere frustrerte kunder den samme problematikken som Aarak påstår.
- En gang kom jeg også hjem til at alt hadde skrudd seg på uten at jeg hadde foretatt meg noe som helst. Som følge av manglende tilkobling til appen, fikk jeg heller ikke skrudd det av igjen. Det fungerer jo ikke, understreker Aarak, men vedgår samtidig:
- Jeg tror Mill egentlig har vært veldig flinke, men det virker som de har vokst for raskt og mangler tyngde. De er jo tross alt norske, og vi burde egentlig heie på dem.
Vi har også vært i kontakt med andre kunder som opplever problemer med enheter fra Mill faller ut.

Slik er smarthuset til Elko
Mill svarer
Overfor DinSide forteller Bashir Naimy, prosjektleder IOT i Mill, at de i individuelle saker ikke kan gi en kommentar uten all relevant informasjon tilgjengelig.
Hele tilsvaret til Mill kan leses nederst i saken.
Når det gjelder saken med Aarak, sier Naimy at han er godt kjent med den.
- I dette tilfellet hadde kunden koblet til to gen3-ovner og brukte både Mill-appen og Tibber, noe som i utgangspunktet ikke skulle være et problem. Kunden tok kontakt med oss og rapporterte at han ikke kunne få tilgang til appen og mottok en feilmelding. Etter å ha undersøkt våre logger, fant vi ut at kunden også brukte en smarthusløsning, sier han.
Ifølge Naimy viste det seg at denne løsningen forårsaket en stor mengde forespørsler, faktisk flere tusenvis, til Mills servere. Ettersom selskapet bare tillater 1000 forespørsler per time, var kvoten brukt og opp det var årsaken til at Aarak opplevde feilmelding i appen.
- Det er viktig å merke seg at vi ikke har en offisiell integrasjon med akkurat denne smarthus løsningen, denne løsningen er utviklet av tredjeparter som ikke er engasjert av Mill og vi har dessverre begrenset kontroll over den.