Forbrukerrådet

- Frustrerende utvikling

En fersk undersøkelse viser at 38 prosent av oss har hatt store problemer med å bestille eller betale for en vare det siste året.

IKKE TILGANG: Mange mangler tilgang til vesentlige varer og tjenester, forteller forbrukerdirektør, Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet.
IKKE TILGANG: Mange mangler tilgang til vesentlige varer og tjenester, forteller forbrukerdirektør, Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Undersøkelsen er uført av YouGov på vegne av Forbrukerrådet og viser at viktige forbrukermarkeder er i ferd med å bli utilgjengelige for mange.

- Utviklingen av smarte og enkle løsninger har økt de siste åra. Forbrukerrådets undersøkelse tallfester at mange av oss ikke får tilgang til vesentlige varer og tjenester fordi vi mangler verktøy som kreves. Denne utviklingen er frustrerende, tidkrevende og oppleves som håpløs for de mange som opplever utenforskap, forklarer Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til DinSide.

Hun ønsker at det gjøres en innsats for å ha løsninger som motvirker utenforskapet. Kompetanse Norge har fått i oppdrag av regjeringen å gjøre oss mer digitalt kompetente.

- Vår undersøkelse viser at smarte og digitale løsninger uansett ikke vil være for alle. Vi må derfor - mens vi fortsetter å utvikle smarte, enkle løsninger for flertallet - beholde en del analoge løsninger, som muligheten til å betale med kontanter og møte kundebehandlere fysisk eller på telefon for dem som har behov for det.

I undersøkelsen kommer det fram at omtrent 200 000 personer ikke har Bank ID, og cirka like mange mangler smarttelefon.

- Når både offentlige og private tjenester, bank og handel i stor grad nå krever BankID er det klart at de som er uten blir stående grundig på sidelinja. Det samme gjelder for de uten smarttelefon som møter krav om å bruke app eller QR-kode for å få tak i en vare eller tjeneste.

Blyverket legger til at kompetanse og motivasjon spiller inn for en del av dem som står utenfor.

- Vår undersøkelse bekrefter hva Kompetanse Norge dokumenterte i fjor, nemlig at manglende digital kompetanse er den vanligste grunnen til at forbrukerne ikke bruker digitale verktøy. Men vi ser også at hvis en forbruker i kjøpsøyeblikket mangler nødvendig nettilgang, maskin- og programvare, vil ikke økt kompetanse få noen effekt på den digitale deltakelsen.

Undersøkelsen viser at utfordringene er omtrent like store i alle delmarkeder, men at offentlige tjenester, helse tjenester og kollektivtransport oppleves noe mer vanskelig tilgjengelige enn andre.

- Det kan henge sammen med at dette er vesentlige tjenester som er blitt vanskeligere å gjøre opp for med kontanter, eller fordi forbrukeren trenger elektronisk identifikasjon på høyeste sikkerhetsnivå, per i dag BankID, for å få bestilt, mener Blyverket.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer