Forbrukerrådet

- Frustrerende utvikling

En fersk undersøkelse viser at 38 prosent av oss har hatt store problemer med å bestille eller betale for en vare det siste året.

IKKE TILGANG: Mange mangler tilgang til vesentlige varer og tjenester, forteller forbrukerdirektør, Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet.
IKKE TILGANG: Mange mangler tilgang til vesentlige varer og tjenester, forteller forbrukerdirektør, Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Undersøkelsen er uført av YouGov på vegne av Forbrukerrådet og viser at viktige forbrukermarkeder er i ferd med å bli utilgjengelige for mange.

- Utviklingen av smarte og enkle løsninger har økt de siste åra. Forbrukerrådets undersøkelse tallfester at mange av oss ikke får tilgang til vesentlige varer og tjenester fordi vi mangler verktøy som kreves. Denne utviklingen er frustrerende, tidkrevende og oppleves som håpløs for de mange som opplever utenforskap, forklarer Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til DinSide.

Hun ønsker at det gjøres en innsats for å ha løsninger som motvirker utenforskapet. Kompetanse Norge har fått i oppdrag av regjeringen å gjøre oss mer digitalt kompetente.

- Vår undersøkelse viser at smarte og digitale løsninger uansett ikke vil være for alle. Vi må derfor - mens vi fortsetter å utvikle smarte, enkle løsninger for flertallet - beholde en del analoge løsninger, som muligheten til å betale med kontanter og møte kundebehandlere fysisk eller på telefon for dem som har behov for det.

I undersøkelsen kommer det fram at omtrent 200 000 personer ikke har Bank ID, og cirka like mange mangler smarttelefon.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer