Google blokkerer 5.000 annonser i minuttet

Har sett økning særlig under corona-utbruddet.

MYE SVINDEL: Googles årlige annonserapport avslører at det fortsatt er svært mange svindelannonser å finne på nettet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MYE SVINDEL: Googles årlige annonserapport avslører at det fortsatt er svært mange svindelannonser å finne på nettet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I sin årlige «bad ads report» har Google nå gått igjennom sitt arbeid med å blokkere ondsinnede annonser på sine plattformer. Googles annonsetjenester brukes av svært mange nettsider, også mange norske.

Konklusjonen ble at selskapet i 2019 blokkerte hele 2,7 milliarder annonser, eller da over 5.000 annonser i minuttet. Over én million annonsører ble utstengt fra Googles annonsetjenester, og annonsevisning ble stoppet hos over 1,2 millioner nettsteder, som brøt med retningslinjene vedrørende hvordan annonser skal vises.

Dette er et område flere tusen Google-ansatte jobber med.

Spesielt fokus på corona-utbruddet

Google har hatt et eget team som bare har jobbet med annonser knyttet til coronaviruset. Selskapet så raskt at det kom mange svindelannonser for produkter som var ettertraktet, som ansiktsmasker og lignende.

Disse produktene var ofte uekte og overpriset, eller fra aktører som aldri sendte ut varer, men bare lurte til seg penger. Nylig viste en undersøkelse at én av fire nordmenn har blitt forsøkt «corona-svindlet».

Bare innenfor disse produktene har Google blokkert flere titalls millioner annonser i løpet av få måneder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer