Google lanserer Chromecast i Norge

Nå kan du få "smart-TV" til 290 kroner.

Endelig er den klar for salg i Norge, den lille dingsen fra Google som skal gjøre TV-en din "smart". Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Endelig er den klar for salg i Norge, den lille dingsen fra Google som skal gjøre TV-en din "smart". Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I kjølvannet av lanseringen av Google Play Musikk og Filmer tidligere denne uken, spekulerte vår journalist om ikke Chromecast, Googles alternativ til Apple TV, kom til å bli den neste nyheten fra Google myntet på det norske markedet.

Og ganske riktig, vi har nettopp mottatt meldingen om at Chromecast offisielt er i salg i Norge fra og med i dag.

Hva er det?

Chromecast er en liten plugg som kan minne om en minnepinne, som puttes i TV-ens HDMI-inngang. Via smarttelefonen, nettbrett eller datamaskin kan man overføre trådløst musikk, filmer og bilder fra enheten til Chromecast.

Avspilling, spoling, sporskifte og så videre styres fra den enheten du sitter med i hånden. Løsningen er tett integrert mot Googles nye musikk- og filmtjenester, men også mot Netflix og YouTube. Du kan også speile nettsider fra PC-en til TV-en via Chromecast, vel og merke hvis du benytter Google Chrome.

(Fortsetter etter bildet)

Vi har testet den

Chromecast ble lansert i andre markeder i fjor, og den har vært uoffisielt i salg også i Norge tidligere, men da uten støtte for de nevnte Google-tjenestene. Derfor konkluderte vi også med at løsningen framstod som temmelig begrenset da vi testet den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer