Google vil «stemple» ekte e-poster

Et raskt blikk skal være nok for deg som mottaker.

LOGO: Ser du en logo til venstre for avsenderfeltet, skal du ifølge Google være sikker på at avsender er den vedkommende gir seg ut for å være. Foto: Skjermdump
LOGO: Ser du en logo til venstre for avsenderfeltet, skal du ifølge Google være sikker på at avsender er den vedkommende gir seg ut for å være. Foto: Skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du mottatt svindel i innboksen i det siste? Faren for at du svarer ja på det spørsmålet, er overhengende stor. I skrivende stund går for eksempel denne e-postsvindelen sin seiersgang, som utgir seg for å være sendt fra Nordea.

I tillegg har du kanskje mottatt svindel som tilsynelatende har sett ut som ekte e-poster fra selskaper du stoler på, uten å være klar over det. Forhåpentligvis har du latt være å trykke på lenkene.

For selv i år 2020 er det svært enkelt for hvem som helst å utgi seg for å være hvem som helst og legge ved hva som helst og sende det videre via e-post til hvem som helst.

Sikker merking

Det er dette Google ønsker å få en endelig slutt på, ved å implementere BIMI-standarden (Brand Indicators for Message Identifications).

Enkelt forklart er dette en merking som kvalitetssikrer at e-posten kommer fra den den utgir seg å komme fra.

- Implementasjonen gjør det mulig for bedrifter og organisasjoner å validere eierskapet til selskapets logoer, og overføre dem sikkert til Google. Når disse autentiserte e-postene har passert alle sikkerhetssjekkene, vil Gmail vise logoene til venstre for avsenderfeltet, skriver sikkerhetssjef Karthik Lakshminarayanan på Google-bloggen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer