Googles nye superannonser

Papir kobles mot nett på en svært smart måte.

Publisert
Sist oppdatert

Ingenting er for stort for Google.

Ikke bare står de nå snart for 50% av annonseringen på web (kilde) - nå har de også begynt å rulle ut annonser på papir, både i aviser og ukeblader.

Og på TV, for den saks skyld. Og radio.

2D-strekkoder

Det briljante trekket på papirfronten er de nye Print ads 2D barcodes. Dette er strekkoder i to timensjoner; altså en matrise av sorte og hvite "piksler".

Slik ser de ut:

Tanken er at disse kan trykkes i annonser på papir, på reklameplakater eller andre steder. Når du ser en slik kan du så ta opp en mobiltelefon og knipse et bilde av den, hvorpå du blir tatt rett til en nettadresse som forklarer mer.

>> Les også: Se hva Google har lagret om deg

Et par eksempler:

I et blad leser du en omtale av Madonnas nye album, Hard Candy. I margen ved siden av artikkelen er det bilde av en 2D-strekkode som du tar bilde av med iPhone, og vips, så blir du tatt rett til iTunes Music Store der du kan kjøpe eller forhåndslytte på albumet.

På plakater kan tenkt bruk være slik: En reklameplakat for McDonald's har strekkoden nederst i hjørnet. Når du tar bilde av den blir du tatt rett til et Google-kart som viser alle McDonald's-restaurantene i nærheten av deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer