GPGPU - grafikkortet tar jobben

Grafikkortet har tidligere holdt seg til å jobbe kun med nettopp grafikk. Men ikke nå lenger.

Publisert
Sist oppdatert

For omtrent to år siden slapp Nvidia sitt første Direct3D 10-kompatible grafikkort: GeForce 8800 GTX, som på den tiden ble beskrevet som verdens største, mest komplekse og kraftigste GPU (Graphics Processing Unit).

Den store forandringen lå i at arkitekturen bak GPU-en, altså grafikkprosessoren, var fundamentalt redesignet i forhold til tidligere generasjoner. Det nye var fleksibiliteten og ytelsespotensialet som lå i den såkalte stream-prosesseringen, der komplekse oppgaver kunne kjøres i parallell i stedet for å følge et tradisjonelt sekvensielt løp.

At en spesialisert GPU er langt bedre enn en vanlig prosessor (CPU - Central Processing Unit) kommer selvfølgelig ikke som noen overraskelse når vi snakker om spillgrafikk, men fleksibiliteten i den nye arkitekturen åpnet også for at kraften i grafikkprosessoren kunne brukes til oppgaver som normalt settes til prosessoren alene.

Problemet er at det ikke er noen automatikk i dette - skal en GPU gjøre en jobb må dette spesialprogrammeres, og for to år siden var det ingen verktøy som gjorde det enkelt å la grafikkprosessoren ta del i mer tradisjonelt prosesseringsarbeid.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.