For omtrent to år siden slapp Nvidia sitt første Direct3D 10-kompatible grafikkort: GeForce 8800 GTX, som på den tiden ble beskrevet som verdens største, mest komplekse og kraftigste GPU (Graphics Processing Unit).
Den store forandringen lå i at arkitekturen bak GPU-en, altså grafikkprosessoren, var fundamentalt redesignet i forhold til tidligere generasjoner. Det nye var fleksibiliteten og ytelsespotensialet som lå i den såkalte stream-prosesseringen, der komplekse oppgaver kunne kjøres i parallell i stedet for å følge et tradisjonelt sekvensielt løp.
At en spesialisert GPU er langt bedre enn en vanlig prosessor (CPU - Central Processing Unit) kommer selvfølgelig ikke som noen overraskelse når vi snakker om spillgrafikk, men fleksibiliteten i den nye arkitekturen åpnet også for at kraften i grafikkprosessoren kunne brukes til oppgaver som normalt settes til prosessoren alene.
Problemet er at det ikke er noen automatikk i dette - skal en GPU gjøre en jobb må dette spesialprogrammeres, og for to år siden var det ingen verktøy som gjorde det enkelt å la grafikkprosessoren ta del i mer tradisjonelt prosesseringsarbeid.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger