HDR - kitch eller kunst?

Fotografiet har nesten ikke forandret seg på over 150 år. Så da er det kanskje på tide med litt mer dynamikk i bildet.

Publisert
Sist oppdatert

Har du lagt merke til at noen scener bare er umulige å ta bilde av? Ta for eksempel (bær over med meg) det klassiske motivet elg i solnedgang. Måler du lyset på elgen vil denne bli riktig eksponert, mens solen og himmelen bak blir utvasket (overeksponert). Eksponerer du derimot solen riktig vil elgen bli for mørk - ja trolig vil den kun tre frem som en sort silhuett mot himmelen.

For det menneskelige øye vil derimot scenen utspille seg annerledes. I forhold til tradisjonell film og vanlige digitale bildesensorer er synet langt mer dynamisk, og for oss vil både elgen og solnedgangen stå frem med flere detaljer og farger.

Ikke det at det på noen som helst måte er noe galt med silhuetter - de gjør seg gjerne svært godt på bilder - men hva om vi ønsker å få frem alle detaljene i en gitt scene? Vel, det finnes teknikker for å få til det også.

HDR

HDR - High Dynamic Range - har sine røtter i dataspillindustrien. I likhet med bildesensorer og film har monitorer en begrenset dynamikk hva lysstyrke og fargegjengivelse angår, og HDR var et skritt for å lage mer realistisk grafikk, i kort gjøre de lyse områdene lysere og de mørke mørkere - uten at dette skulle gå ut over detaljgjengivelsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer