HDTV i bakkenettet? Ikke hold pusten

Konkurransen om TV-seerne er sterkere enn noen sinne. Men satsningen er ganske forskjellig fra tilbyderne, særlig når det gjelder HD.

Publisert
Sist oppdatert

Elektronikkbransjen har nettopp lagt fram sine statistikker, som viser vekst på de aller fleste områder. Vi er glade i apparater, både hvite, brune og i diverse nyanser eller avvik fra beige (PC-utstyr), og kjøper stadig flere.

Det er likevel et par endringer som er påtagelige. En ting er at salget av MP3-spillere synker kraftig mens musikkmobiler i stor grad tar over. Relativt liten kapasitet er tydeligvis ikke noe problem for de brede lag, siden det bare er 25% av MP3-spillerne som har harddisk, resten er flashminne.

Hvis dette er trenden blant brukerne er det ikke rart at telefonene overtar mer og mer.

Vil vi egentlig ha kvalitet og mangfold?

Det påstås at statistikk kan brukes/misbrukes til å bevise hva som helst, at det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Uansett, vi legger merke til at salget av produkter hvor det legges spesielt vekt på kvalitet ikke på noen måte topper salgsstatistikkene. Lydprodukter som består av (dyre) separate enheter ligger nesten helt utenfor statistikken.

Det som selger er rimelige mini-anlegg til musikk (47%) og tilsvarende rimelige pakker til surround sammen med flat-TVen (51% av totalen). Salget av flatTVer er høyere enn selv det de mest optimistiske i bransjen våget å håpe på - 650 000 apparater til en verdi av 6411 millioner. Man regner med at dette omsetningsnivået vil holde seg enda noen få år, til hele apparatparken er skiftet ut i hus og hytter over hele landet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer