Cyberpunk 2077

Hevder de ikke får refundert pengene

Dette sier Forbrukerrådet om kundens rett til refusjon.

CYBERPUNK 2077: Storspillet har stort sett blitt hyllet av anmelderne, men ikke alle spillerne er like fornøyde. Foto: CD Projekt Red
CYBERPUNK 2077: Storspillet har stort sett blitt hyllet av anmelderne, men ikke alle spillerne er like fornøyde. Foto: CD Projekt Red Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter en mildt sagt kronglete lansering av vinterens storspill, «Cyberpunk 2077», gikk utvikleren CD Projekt Red i går ut med en beklagelse spesielt rettet mot PlayStation 4- og Xbox One-utgaven av spillet.

Folk som spiller det på det som nå er den forrige konsollgenerasjonen, har hatt alt annet enn en god opplevelse, som har vært fylt med feil, ustabilitet og svak grafikk.

I en uttalelse tidligere denne uka skrev spillstudioet at misfornøyde kunder kunne få pengene refundert via PlayStation Store og Xbox Store, noe flere, deriblant mange teknologinettsteder inkludert Dinside, tolket som at alle med en digital kopi av «Cyberpunk 2077» til enten PS4 eller Xbox One, kunne få pengene igjen – uten at spørsmål ble stilt.

Men slik er det ikke.

Nekter refusjon

Som det norske spillnettstedet Pressfire skriver, er det flere som opplever at de nektes refusjon. En rekke brukere har tatt til orde på Twitter for å klage over at Sony ikke godtar refusjonene. Pressfire skriver at enkelte også opplever at Microsoft nekter refusjon, samtidig som andre melder om at de har fått refundert pengene fra Microsoft.

I forbindelse med en konferansesamtale med investorer, forklarer CD Projekt Red at de ikke har en spesialavtale med Sony eller Microsoft og at spillerne må følge butikkenes retningslinjer for refusjon.

– Jeg lurer på om deres konsollpartnere, som Microsoft og Sony, på noen måte vil være delaktig i refusjonene, eller tar dere det økonomiske ansvaret? lyder et av spørsmålene fra investorer.

– Man må forstå at Microsoft og Sony har retningslinjer for refusjoner for alle produkter som lanseres digitalt i deres butikker. Jeg har sett flere artikler som sier at dette er ordnet for oss, men det er faktisk ikke sant. Disse retningslinjene har alltid vært der og er ikke spesifikt for oss. Enhver som har kjøpt et spill på PlayStation Network eller Microsofts butikk, kan be om refusjon, og hvis de oppfyller kravene, som ofte er relatert til tid, bruk og liknende, kan be om refusjon, svarer Michał Nowakowski, som er styremedlem i CD Projekt Red og har ansvar for publisering, og legger til:

– Vår prosedyre med Microsoft og Sony er ikke annerledes enn noen annen tittel lansert i disse butikkene.

Ordningen er med andre ord ikke like rett fram som det framsto i spillstudioets uttalelse i går.

– Kan stille minstekrav

Men hvilke rettigheter har du som forbruker? Vi tok en prat med Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, som forteller følgende.

– Kjøp av spill via nedlastning reguleres ikke av forbrukerkjøpsloven, og inntil videre er det ingen lovfestede forbrukervernregler på området. Dette blir bedre i 2021, når EUs digitalytelsesdirektiv innføres i norsk rett. Direktivet vil gi alminnelige forbrukerrettigheter også ved slike kjøp.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

Han påpeker samtidig at «Cyberpunk 2077» framstår så dårlig tilpasset PS4 og Xbox One at spillstudioet burde informert om det i forkant, og at etter deres syn har kundene krav på pengene tilbake dersom feilene ikke fikses raskt.

– Når det er sagt, så kan en kjøper uansett stille visse minstekrav til det som leveres basert på markedsføringen og generell avtalerett. Dette gjelder selv uten lovgivning i bunnen. Det framstår som ganske klart at Cyberpunkt 2077 på PS4 og Xbox One er så dårlig tilpasset denne konsollgenerasjonen at det i praksis ikke lar seg spille som forutsatt. Dette er i våre øyne noe både utvikler og selger burde informert om forbrukeren om før kjøp. Etter vårt syn er disse ytelsene mangelfulle, og forbrukeren har krav på pengene sine tilbake, dersom feilen ikke fikses raskt.

Så er spørsmålet hva som oppfattes som «raskt». Forbrukerrådet er tydelige i sin sak.

– Det er etter vårt syn ikke tilstrekkelig at feilen fikses i løpet av noen måneder. Utvikler har tydeligvis gått på akkord med kvaliteten for slippe spillet før jul. Det viste seg å være en dårlig idé, da spillet framstår som uferdig og dårlig tilpasset de forskjellige maskinene spillet kan kjører på.

– Både i henhold til de aktuelle brukervilkårene til Sony og Microsoft, men også med grunnlag i alminnelig avtalerett, mener vi at kunder som har kjøpt Cyberpunkt 2077 til PlayStation 4 eller Xbox One bør få refundert kjøpet sitt. De kan eventuelt kjøpe spillet på nytt hvis det blir friskmeldt.

Når det gjelder spillerne som har kjøpt det fysisk og som har fått beskjed om at de ikke får byttet spillet ettersom forseglingen er brutt, sier Iversen at de har beskyttelse etter forbrukerkjøpslovens regler.

– De få som har kjøpt spillet fysisk på plate, har beskyttelse i forbrukerkjøpslovens regler. Dersom selger ikke kan reparere feilen innen rimelig tid, vil denne gruppen ha krav på heving av kjøpet. Det betyr at spillet leveres tilbake mot full refusjon. En oppdatering om et par måneder er etter vårt syn for lang tid, og disse forbrukerne bør også få muligheten til å få pengene tilbake, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer