Remarkable

Hisser på seg brukerne

Norske Remarkable innfører abonnement og plasserer flere funksjoner bak betalingsmur.

REMARKABLE: Enkelte av funksjonene til det norske skrivebrettet plasseres bak betalingsmur. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
REMARKABLE: Enkelte av funksjonene til det norske skrivebrettet plasseres bak betalingsmur. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Som nettstedet Digi.no meldte i går, lanserer det norske skrivebrettet Remarkable en ny abonnementstjeneste, kalt Connect, hvor du kan betale for å få tilgang til flere funksjoner.

Connect er delt opp i to abonnementer, Connect Lite og Connect, der sistnevnte gir deg full tilgang og koster 79 kroner i måneden. Connect Lite koster 49 kroner i måneden og gir deg tilgang til ubegrenset lagring.

Tjenesten lanseres samtidig med 2.10-oppdateringen til Remarkable, som blant annet inkluderer støtte for skytjenestene Dropbox og Google Drive.

Slik er den nye abonnementstjenesten Connect. Foto: Skjermdump
Slik er den nye abonnementstjenesten Connect. Foto: Skjermdump Vis mer

Plasseres bak betalingsmur

Nåværende Remarkable-eiere, og nye kunder som registrerte seg før 12. oktober, får gratis tilgang til tjenesten, men Connect-nyheten har fått flere til å reagere.

På det private Remarkable-forumet Remarkable usergroup på Facebook flommer det over av klager mot det norske selskapet etter introduksjonen. Mange er skuffet over at funksjoner som tidligere var inkludert i prisen, plasseres bak en betalingsmur. Riktignok for nye kunder.

Ønsker nye kunder tilgang til funksjoner som om skriftgjenkjenning som er konvertering av håndskrift til digital skrift, skylagring og skjermdeling med PC, må de altså bla opp 79 kroner i måneden.

– Abonnementsnyheten har ikke bare mistet meg som eksisterende kunde, men også sørget for at jeg ikke kommer til å anbefale det til andre. Faktisk vil det motsatte skje. Jeg vil anbefale folk å ikke kjøpe det, skriver en nåværende Remarkable-bruker.

Nye kunder som tegner Connect-abonnement fristes med 1000 kroner avslag på Remarkable 2, samt rabatter på Marker Plus-pennen og et omslag til skrivebrettet.

Som Tek.no påpeker, har Remarkable nylig satt opp prisen på både pennen og Book Folio-omslaget med henholdsvis 300 og 200 kroner, som også er rabattene som gis, så prisen blir den samme som før.

Fantastisk med engasjement

Vi har spurt Remarkable hva de syns om kritikken fra kundene etter Connect-lanseringen.

– At vi har fått noen reaksjoner er helt som forventet når vi gjør en så stor endring i forretningsmodellen. At kundene våre engasjerer seg er fantastisk og vi tar med oss alle tilbakemeldinger videre, skriver Christina Andersen, senior kommunikasjonsrådgiver i Remarkable, i en e-post til Dinside.

Hun kan fortelle at de har hundretusenvis av kunder og at alle som kjøpte skrivebrettet før 12. oktober, får Connect gratis.

– Hvorfor velger dere å legge eksisterende funksjoner bak betalingsmur?

– reMarkable har hundretusenvis av kunder og alle som kjøpte før 12. oktober får Connect gratis. Disse vil ikke oppleve noen form for betalingsmur og funksjonene vil være som før. Fremover får de også tilgang til mer funksjonalitet, etter hvert som vi videreutvikler Connect. Disse vil ikke oppleve noen form for betalingsmur og funksjonene vil være som før. Fremover får de også tilgang til mer funksjonalitet, etter hvert som vi videreutvikler Connect.

– Kunder som eide en Remarkable 1 eller 2 og registrerte seg på nettsiden før 12. oktober - eller kan vise til at de kjøpte en Remarkable før den datoen - får Connect gratis - inntil videre. Hvor lenge kan dere garantere at disse kundene får tilgang til Connect kostnadsfritt?

– Med reMarkable 1 og 2 fokuserte vi på å gjenskape papiropplevelsen på en digital flate. Med Connect ønsker vi å utvide mulighetene gjennom stadig forbedret software. Fra å være avhengig av å selge mer hardware, vil vi med en abonnementsmodell komme nærmere kundene våre og være mer drevet av å gi dem gode opplevelser over tid. Dette tror vi sterkt på.

– Vi er takknemlige for kundene som har kjøpt reMarkable de siste årene, og derfor gir vi dem Connect gratis. Vi tester stadig nye ting og Connect kan utvikle seg i flere retninger, men vår ambisjon er å fortsette å vise vår takknemlighet til disse kundene - også i framtida.

Når det gjelder framtidige løsninger og funksjoner, både maskinvare og programvare, sier Andersen at de ikke kommuniserer planene sine fram i tid.

Skjønner at folk reagerer

Thomas Iversen, i Forbrukerrådet, forteller til Dinside at det blir mer og mer vanlig at produkter blir en abonnementstjeneste, som han omtaler som både en bra og dårlig tendens, og er en utvikling forbrukerne bør være bevisst på.

Han kan forstå at Connect-nyheten kan vekke misnøye, men at ettersom det er tydelig informasjon om at nye kunder må betale hvis de ønsker tilgang til visse funksjoner, er det ingenting i veien med det.

– Det kan nok virke demotiverende for nye kunder, men rent juridisk er det helt OK. Én risiko er at folk velger ikke å kjøpe produktet, forteller han.

Da Dinside testet reMarkable var vi svært imponerte:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer