2008 ble et godt år for PC-industrien. Veksten var riktig nok mindre enn tidligere år, men bare i Norge alene ble det solgt over 1,3 millioner PCer. Salget av bærbare PCer økte, og de populære mini-PCene stod for en stor del av veksten.
Salg av stasjonære i fritt fall
Salget av stasjonære PCer derimot, sank som en stein i privatmarkedet i fjor. Vi snakker her om et fall på rundt 25% i forhold til 2007 her til lands, i følge HP. De store boksene under bordet er definitivt i ferd med å gå over i historiebøkene, og alt håp for kategoriens videre eksistens henger på produsentenes evne til å tenke nytt.
To viktige "våpen" i dette fallende markedet er utvilsomt bra design og god pris. Men skal stasjonære PCer ha noen som helst sjanse er det samtidig en forutsetning at de utnytter fordelene ved plattformen til fulle. Den mest åpenbare fordelen er skjermen, som kan bli så stor den bare vil i en stasjonær verden. I dette bildet passer HP IQ godt inn, hvis vi da ser bort fra prisen. For 17000 kroner er mye for en stasjonær PC i 2009. Modellen har allerede en billigere og mindre bror i markedet, IQ500, som i følge HP rakk å selge i 2000 eksemplarer de siste par månedene av fjoråret. Vi testet den i oktober.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger