Hvem tør kjøpe musikk nå?

KOMMENTAR: Microsoft har selv klart å rive en av grunnsteinene i DRM-borgen.

Publisert
Sist oppdatert

Fra 1. september av vil Microsoft slå av autentiseringsserverne for musikk kjøpt på MSN Music Store i USA. Det er et grovt overtramp av brukernes rettigheter.

Bakgrunnen er at selskapet for to år siden lanserte Zune Marketplace i USA, som en erstatter for MSN Music; musikktjenesten Microsoft startet for å ta opp kampen mot Apple og deres musikkbutikk iTunes Music Store.

For å fremme salget av sin Zune-spiller er det nærliggende å tro at Microsoft gjorde dette for å knytte spiller og musikk tettere sammen, slik Apple har gjort med enorm suksess.

Den gangen lovet imidlertid Microsoft at det fortsatt skulle være mulig å bruke musikk kjøpt fra MSN Music på samme måte som før. Siden musikken fra MSN Music er DRM-beskyttet, innebærer det at du kjøper musikken med mulighet for å spille den av på opp til fem samtidige enheter; det være seg maskinen på hjemmekontoret, den bærbare du bruker på jobb, MP3-spilleren eller andre enheter. Denne mekanismen er lagt inn for å hindre piratkopiering (se faktaboks).

Når Microsoft nå har valgt å slå av autentiseringsserverne, betyr det at musikk kjøpt på MSN Music ikke blir mulig å spille av dersom du skulle kjøpe ny maskin. Ironisk nok vil du heller ikke kunne spille av musikken dersom du oppgraderer fra Windows XP til Windows Vista (Microsoft lager dem begge!) etter 31. august - da er nemlig maskinen som en annen å regne. Det dobbeltironiske er at musikk lastet ned på ulovlig vis aldri vil bli rammet av denne problemstillingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer