Banksvindel

– Ikke sett så mye tidligere

Bankkunder angripes fra flere hold.

FØRST UT: Svindlere er ivrige på å misbruke Nordea-navnet om dagen. Dette er en av e-postene som er sendt ut. Foto: Nordea
FØRST UT: Svindlere er ivrige på å misbruke Nordea-navnet om dagen. Dette er en av e-postene som er sendt ut. Foto: Nordea Vis mer
Publisert

Å holde oversikt over alle svindelforsøkene for tiden er nærmest en umulig oppgave for deg og meg.

Uærlige sjeler prøver seg med alle merkenavn, institusjoner og foretak, for å lure til seg informasjon og potensielt loppe oss for penger.

Tre varianter

Den siste uka har bankkunder i Nordea blitt utsatt for tre forskjellige svindelforsøk. To av disse er på e-post, mens en er via SMS.

UTLANDET: En annen variant melder om en transaksjonsforespørsel fra utlandet. Foto: Nordea
UTLANDET: En annen variant melder om en transaksjonsforespørsel fra utlandet. Foto: Nordea Vis mer

Ifølge Nordeas svindelekspert, Ida Marie Edholm, dukket den første opp før helga, mens de ble oppmerksom på en tredje i løpet av de siste dagene.

– Vi har ikke sett så mye tidligere, sier hun til DinSide.

I e-posten som først dukket opp, får kunden beskjed om at enhetsregistreringen utløper, og at man av sikkerhetshensyn må oppdatere appen.

I den andre e-posten får man beskjed om at banken har registrert en transaksjonsforespørsel fra en IP-adresse utenfor Norge, og at banken dermed har utsatt transaksjonen i 24 timer. I e-posten ligger det også en link man kan klikke på for å «avbryte» denne.

IKKE GJØR DET: Om du velger å «avbryte» transaksjonen, blir du bedt om å logge inn med BankID. Ikke gjør det. Foto: Nordea
IKKE GJØR DET: Om du velger å «avbryte» transaksjonen, blir du bedt om å logge inn med BankID. Ikke gjør det. Foto: Nordea Vis mer

Den siste svindelen sendes på SMS med beskjed om at BankID-registreringen snart utløper. Også her ligger det en link man blir bedt om å trykke på.

Felles for alle disse er at man ikke skal trykke på lenken.

Lurer seg inn

Ifølge Edholm går ikke SMS-en ut fra et av deres nummer, men de bruker navnet, slik at dersom man har fått en reell melding fra Nordea, så vil den legge seg i meldingstråden.

Det samme gjelder epostene, der svindlerne «spoofer» navnet. Ser man imidlertid på avsender-adressen, avslører man at den er falsk.

FEIL SPRÅK: SMS-en bruker ikke æ, ø og å, men legger seg i samme tråd som reelle meldinger fra banken. Foto: Nordea
FEIL SPRÅK: SMS-en bruker ikke æ, ø og å, men legger seg i samme tråd som reelle meldinger fra banken. Foto: Nordea Vis mer

Edholm forteller at de har fått flere tilbakemeldinger fra kunder, og at de også har vært i kontakt med folk som har blitt offer for svindelen.

Ringte rundt

Dette skjer om lag en måned etter at banken sist ble utsatt for en sylfrekk svindler som ringte rundt til bankens kunder.

– Det er en person som ringer og presenterer seg som Markus, eller Marius Henriksen. Han oppgir å være fra kortsikkerhet i Nordea, og spør folk om de er i utlandet, forklarte Edholm da.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer