Banksvindel

– Ikke sett så mye tidligere

Bankkunder angripes fra flere hold.

FØRST UT: Svindlere er ivrige på å misbruke Nordea-navnet om dagen. Dette er en av e-postene som er sendt ut. Foto: Nordea
FØRST UT: Svindlere er ivrige på å misbruke Nordea-navnet om dagen. Dette er en av e-postene som er sendt ut. Foto: Nordea Vis mer
Publisert

Å holde oversikt over alle svindelforsøkene for tiden er nærmest en umulig oppgave for deg og meg.

Uærlige sjeler prøver seg med alle merkenavn, institusjoner og foretak, for å lure til seg informasjon og potensielt loppe oss for penger.

Tre varianter

Den siste uka har bankkunder i Nordea blitt utsatt for tre forskjellige svindelforsøk. To av disse er på e-post, mens en er via SMS.

Ifølge Nordeas svindelekspert, Ida Marie Edholm, dukket den første opp før helga, mens de ble oppmerksom på en tredje i løpet av de siste dagene.

– Vi har ikke sett så mye tidligere, sier hun til DinSide.

I e-posten som først dukket opp, får kunden beskjed om at enhetsregistreringen utløper, og at man av sikkerhetshensyn må oppdatere appen.

I den andre e-posten får man beskjed om at banken har registrert en transaksjonsforespørsel fra en IP-adresse utenfor Norge, og at banken dermed har utsatt transaksjonen i 24 timer. I e-posten ligger det også en link man kan klikke på for å «avbryte» denne.

Den siste svindelen sendes på SMS med beskjed om at BankID-registreringen snart utløper. Også her ligger det en link man blir bedt om å trykke på.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.