Å holde oversikt over alle svindelforsøkene for tiden er nærmest en umulig oppgave for deg og meg.
Uærlige sjeler prøver seg med alle merkenavn, institusjoner og foretak, for å lure til seg informasjon og potensielt loppe oss for penger.
Tre varianter
Den siste uka har bankkunder i Nordea blitt utsatt for tre forskjellige svindelforsøk. To av disse er på e-post, mens en er via SMS.
Ifølge Nordeas svindelekspert, Ida Marie Edholm, dukket den første opp før helga, mens de ble oppmerksom på en tredje i løpet av de siste dagene.
– Vi har ikke sett så mye tidligere, sier hun til DinSide.
I e-posten som først dukket opp, får kunden beskjed om at enhetsregistreringen utløper, og at man av sikkerhetshensyn må oppdatere appen.
I den andre e-posten får man beskjed om at banken har registrert en transaksjonsforespørsel fra en IP-adresse utenfor Norge, og at banken dermed har utsatt transaksjonen i 24 timer. I e-posten ligger det også en link man kan klikke på for å «avbryte» denne.
Den siste svindelen sendes på SMS med beskjed om at BankID-registreringen snart utløper. Også her ligger det en link man blir bedt om å trykke på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger