IP-telefoni kommer nå, leser og hører vi over alt, og det dukker opp flere som tilbyr forskjellige løsninger som konkurrerer på pris med de store, etablerte teleaktørene. Tilleggstjenester bakes inn, og det hele presenteres som noe nytt og revolusjonerende.
I virkeligheten har de aller fleste av oss brukt IP-telefoni i mange sammenhenger allerede, uten å vite om det. Og det i lang tid.
Spesielt i internasjonal trafikk har denne teknikken blitt brukt for å øke utnyttelsen av linjene, og også i langdistansetrafikk i nasjonale nett.
Telenor er i full gang med å legge om hele nettet til IP-telefoni "bak vår rygg". Utskifting av utstyr på sentralene begynte allerede i april fjor, og pågår kontinuerlig. Fordelen er at man kan bruke samme teknikk i hele linjenettet, og dermed spare kostnader både i vedlikehold og investeringer.
Forskjellen på teknikken i det gamle og det nye IP-nettet, er at man går over til et pakkesvitsjet i stedet et linjesvitsjet nett. Dette betyr i prinsippet at man ikke lenger kobler opp en egen linje til de som skal kommunisere, men at man bryter opp trafikken i mindre pakker som sendes sammen med andre pakker, og settes sammen igjen hos mottakeren, eller i sentralen nær denne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger