Konsoll-krigen er i gang (igjen)

Om en uke slippes den etterlengtede PlayStation 2 i Japan. Dette er maskinen som skal forandre måten vi bruker spillkonsollene på. I mellomtiden venter vi på offisielle uttalelser om X-Box fra Microsoft og Dolphin fra Nintendo. Alt vi vet er at grensene vil sprenges om og om igjen...

Konsoll-krigen er i gang (igjen)
Publisert

Det er klart at trenden i konsollmarkedet for tiden er å stappe flest mulig bruksområder i én boks, og det er akkurat det Sony prøver på med PlayStation 2. Spill, Internett og DVD er hva elektronikk-giganten tilbyr, og alt tyder på at de får det til.

Den originale PlayStation-konsollen, som kom i 1995, ble en gigantisk suksess, også blant aldersgrupper man ikke vanligvis assosierer med videospill. Til og med nå, fem år senere, er konsollen meget populær, og er hittil solgt i 70 millioner eksemplarer. Den utkonkurrerte i sin tid konsoller fra både Sega og Nintendo, og kjempet en tapper kamp mot Dreamcast. Men nå er tiden moden for en ny generasjon.

Hva er så fantastisk med PS2?

Den nye konsollen vil være tilgjengelig i japanske butikker fra og med neste lørdag. Det foreligger ingen nøyaktig lanseringsdato for USA og Europa, men september 2000 er meget sannsynlig. I Japan ligger prisen på omtrent 3000 kroner, men priser i andre verdensdeler er heller ikke offentliggjort. Det er enorm forhåndsinteresse for maskinen, blant annet måtte Sony stenge en nettside hvor det er mulig å forhåndsbestille PS2 – grunnen til det var 100.000 oppslag i løpet av ett minutt. Etter omstarten av serveren fortsatte det i 400-500.000 treff i minuttet...

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer