Kranglete bærbar - heve kjøpet?

Publisert
Sist oppdatert

Hei!

Sitter her med en "splitter ny" HP bærbar pc av typen Pavilion 9000. Det vil si, den er akkurat nå ankommet etter ett lengre opphold på service. Da innenfor garanti tiden. Første gang var det harddisken som måtte gi fyken, da innenfor garanti. Denne gangen er det det innebygde trådløskortet. Den må med andre ord tilbake samme vei for reparasjon.

Når har man krav til å heve kjøpet, og hvilken forskjell gjør det om garantien (1 år) er utgått? Vet det er flere som opplever problemer med disse pc'ene.

mvh David

Datadoktoren svarer

Hei David,

Det grunnleggende kravet for heving av et kjøp era) at det er en mangel, ogb) at den må være vesentlig.

Selger har i tillegg mulighet til å reparere mangelen, så kjøper må med andre ord finne seg i å vente på dette.

I praksis skal det altså svært mye til før man får hevet et kjøp, du kan imidlertid prøve deg: Det kan jo hende at butikken gir deg bedre service enn det lovgivningen tilbyr.

Du har nå PCen inne for 2. gang, og siden det er to ulike problemområder (disk & nettverksskort) må du gi selger/produsent anledning til å reparere. Om det imidlertid viser seg at det kommer stadig nye feil framover blir det en annen vurdering.…

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer