Krigen i Ukraina:

Kriser utnyttes

NorSIS ber folk være på vakt.

PASS PÅ: Krigen i Ukraina har ført til flere dataangrep. Foto: Lise Åserud/NTB
PASS PÅ: Krigen i Ukraina har ført til flere dataangrep. Foto: Lise Åserud/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I forbindelse med krigen i Ukraina, er det en rekke dataangrep. I all hovedsak retter disse seg mot bedrifter, men også du som privatperson må være på vakt i disse tider.

Konseksvenser

– De fleste store angrepene som pågår nå er tjenestenektangrep rettet mot virksomheter, og angår ikke privatpersoner direkte. Samtidig kan angrepene få konsekvenser for befolkningen dersom det fører til at virksomhetenes tjenester blir utilgjengelige eller stopper opp, slik at privatpersoner ikke får tak i nødvendig informasjon eller får benyttet seg av tjenestene, skriver myndighetskontakt i NorSIS, Karoline Hultman Tømte i en epost til DinSide.

Hun trekker samtidig frem at privatpersoner som er ansatt i en virksomhet kan være av interesse for kriminelle.

– Mange angrep mot virksomheter er gjerne rettet mot ansatte i virksomheten. Derfor bør man generelt være litt på vakt for svindelforsøk gjennom phishing eller sosial manipulering, enten det kommer i private eller jobbrelaterte kanaler, advarer hun.

TOFAKTOR: Når du logger på en tjeneste må du godkjenne påloggingen i en app. Det øker sikkerheten betraktelig. Foto: Pål Joakim Pollen. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Kriser utnyttes

Tømte forteller at det alltid er noen som vil utnytte kriser og situasjoner med stor usikkerhet til egen vinning.

– Det kan for eksempel gi seg utslag i å spille på følelser og empati for å samle inn penger eller informasjon, spre desinformasjon og falske nyheter eller skape usikkerhet og frykt for å oppnå noe til egen vinning eller fortjeneste. Svindel og kriminalitet som nå rammer privatpersoner er i større grad falske nyheter, desinformasjon og svindel gjennom pengeinnsamling, forklarer myndighetskontakten.

Også Hans Marius Tessem i slettmeg.no har trukket frem disse virkemidlene overfor DinSide tidligere. Ifølge ham bruker svindlere tre metoder for å svindle deg: Friste deg, true deg, og oppnå tillit.

– Mange av de samme rådene vi gir ellers gjelder også i situasjonen vi står i nå. Det deles og spres mye informasjon om Ukraina, Russland og den pågående konflikten. En generell oppfordring til folk er å tenke seg om før de deler informasjon de finner på nett og ha bevissthet rundt hvilke kilder de forholder seg til. Vi har alle et ansvar for å være kritiske til og reflekterte rundt hva vi deler videre av informasjon, oppfordrer Karoline Hultman Tømte.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer