Lag 3D fra vanlige bilder

Vi har testet MetaCreations Canoma 1.0. Programmet klarer å lage 3D-bilder fra et vanlige fotografier, og demonstrasjoner har imponert en internasjonal datapresse. Her kan du lese hvordan Canoma oppfører seg ved vanlig bruk.

Publisert

Canoma 1.0 er en programpakke som er beregnet på profesjonelle utviklere – en stiv pris på ca. 7000 inkludert mva. sørger for det.

Med utgangspunkt i ett eller flere fotografier, samt informasjon som du må gi om former og størrelser, klarer Canoma å skape 3D-bilder der det tidligere bare var et flatt bilde.

Målgrupper for programmet er alt fra arkitekter til spillutviklere, turoperatører og eiendomsmeglere.

Genial teknologi

Canomas teknologi baserer seg på at du definerer områder på et fotografi som kuber, trekanter, pyramider, flater eller linjer.

Hver av disse grunnformene defineres som hjørner med streker imellom. Skal du f.eks. lage 3D-bilde av et vanlig norsk hus med skråtak, velger du gjerne først kube-formen, og flytter på hjørnene av denne slik at de stemmer overens med hjørnene på huset. Deretter velger du trekantformen og flytter hjørnene slik at de får samme posisjon som hjørnene på skråtaket.

Og da er Canoma klar, og gir deg på få sekunder et ferdig 3D-bilde, hvor du enkelt kan endre perspektiv og avstand. Canoma er rask, og på en normalt god maskin som vår (Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM) kan du skifte vinkel uten at Canoma bruker merkbar tid på å tegne bildet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.