Mye tyder på at de tradisjonelle metodene for distribusjon av musikk snart går over i historien. Det er først og fremst nye og effektive distribusjonskanaler (les: Internett) som bærer hovedansvaret for denne endringen.
Vi har vært vitne til at kundene har sagt nei til DRM-beskyttet materiale, men nå er det et nytt opprør på gang. Denne gangen gjelder det artistene selv.
Flere og flere artister velger nemlig å stå på egne ben uten å være knyttet til et plateselskap, deriblant Madonna, Prince og mye omtalte Radiohead. Uten plateselskaper, plastprodusenter, transportnæring og fysiske platebutikker kan artisten sitte igjen med større inntekter, selv om salget prisen pr album og totalsalget skulle vise seg å bli langt lavere enn hva det ellers ville blitt.
Musikkportaler overtar?
Det er sannsynlig at musikkportaler på nettet vil spille en betydelig rolle i fremtidig musikkdistribusjon. Steder som NRKs Urørt, MySpace og YouTube fungerer slik allerede i dag, og kjennskapen til godt innhold spres som kjent til millioner på minutter i den digitale verden.
Det er heller ikke vanskelig å se for seg at programmer som spiller musikk du antas å like, som Last.FM, gir deg mulighet til å kjøpe sanger direkte ved avspilling, uten å gå via de store platebutikkene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger