Lovende ny Office fra Microsoft

Flere hundre tusen nordmenn tilbringer store deler av dagen sin foran PCer med Microsoft Office på skjermen. For alle oss er det interessant å se hvordan Microsoft tenker når nå den neste utgaven -- Office 11 -- begynner å ta form. DinSide har tittet nøye på de ulike delene.

Publisert
Sist oppdatert

Det er fortsatt noen måneder til Office 11 er klar for lansering. Vi i DinSide har prøvd en testutgave av programmet i lengre tid, og vil i løpet av de nærmeste dagene ta for oss de enkelte bestanddelene.

Tøffe år

Det er etterhvert gått mer enn ti år siden Microsoft Office først så dagens lys. Den gangen var konkurransen i programvaremarkedet ganske så mye tøffere enn i dag, med både WordPerfect og Lotus som kraftige (og mye større, i markedsandel) konkurrenter til Microsoft. Mens vi PC-brukere var vant til å kjøpe ett og ett program -- som gjerne fungerte elendig sammen med de andre programmene vi brukte -- ble tydeligvis de store programvarefirmaene inspirert av knivselgere på TV: De fylte opp pakkene med flere og flere programmer, uten at prisen ble økt, i håp om å "ta" konkurrentene. Alle fulgte alle, og etterhvert kostet en pakke med tekstbehandling, epost, tidsplanlegger, regnearksprogram og presentasjonsprogram mindre enn hva bare en tekstbehandler kostet kort tid før.

Og konkurransen var tydeligvis i tøffeste laget, for vinneren av denne "mer-produkter-for-mindre-penger-strategien" var Microsoft, som tilsynelatende i dag er nesten uten konkurranse. (Det finnes fortsatt bra produkter på markedet. IBM/Lotus har f.eks. SmartSuite, StarOffice blir bedre og bedre, og det arbeides med flere "åpne" alternativer til Microsoft Office. Problemet for oss nordmenn, er at det ikke er alle som gidder å oversette sine produkter til vårt lille språk. Mens nettopp oversettelsen var et av WordPerfects viktige grep for å dominere det norske markedet på 80- og nittitallet, er kjapp, og vanligvis god, oversettelse i dag en av Microsofts styrker.)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer