Dataspill-entusiaster har hittil vært tvunget til å bruke enten PC eller konsoller. Det fantes få spill på Mac, og de som kom ut, var gjerne veldig forsinket i forhold til PC-versjonene. Macen har aldri vært betraktet som et alternativ av spilldesignere, og ingen kjøpte maskinen for å spille spill.
På messen Macworld i San Francisco viste Apple sitt nye barn, G3, som vi har skrevet om 2061">tidligere. Nyheten med denne maskinen er at firmaet nå også frir til spillere, og det virker som om de har tatt de riktige avgjørelsene angående samarbeidspartnere.
Bra grafikk
Alle G3-maskiner kommer til å ha den nye 2D/3D ATI-grafikkbrikken, Rage 128, innebygd som standard. Grafikkortet kommer til å ha 16 MB RAM, og sitte på en 66 MHz PCI-buss. Dette oppsettet burde være raskt nok til alle spillene som kommer på markedet på en stund. Koblet sammen med kjappe prosessorer, har G3 mer enn nok rå kraft til spillbruk.
En annen viktig melding er at Apple har bestemt seg for å lisensiere OpenGL-grensesnittet for sine nye maskiner. Dette grensesnittet gjør det mye enklere for programmerere å bruke 3D-effekter i sine spill, og har bred støtte i PC-miljøene. Tidligere har RAVE 3D-grensesnittet vært det eneste tilgjengelige på Mac, og det hadde lite støtte fra spilldesignere. Dette er i ferd med å snu seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger