Mange nøyer seg med tregere bredbånd

Takker nei til tilbud om fiber og raskere linjer.

FÅTT NOK: Det virker som om mange nordmenn føler de har nok fart i bredbåndet, og ikke ser verdien i å betale for enda mer. Foto: ALL OVER PRESS
FÅTT NOK: Det virker som om mange nordmenn føler de har nok fart i bredbåndet, og ikke ser verdien i å betale for enda mer. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Post- og teletilsynet (PT) har samlet tall om det norske bredbåndsmarkedet. Resultatene avslører at slett ikke alle nordmenn er villige til å betale for det råeste innen bredbånd.

Omlag 1,8 millioner husstander nå har tilgang til høyhastighets bredbånd, definert som linjer hvor man kan få minst 30 megabit per sekund (Mbit/s) over fiber, kabel-TV-nett eller kobberbaserte VDSL.

Men bare 67 prosent av disse har slått til. Hver tredje nøyer seg altså med tregere løsninger, som ADSL, selv om de har tilbud om noe raskere.

LES OGSÅ: Du kan få erstatning når du ikke kommer deg på nett

Får ikke det de betaler for

Videre har bare hver fjerde husstand inngått et abonnement med minst 30 Mbit/s. Hos fiberkundene er tallet langt høyere: 48 prosent. Men 60 prosent av de som kan ha fiber, sier nei til fiber.

Men får de som kjøper seg ekstra fart den hastigheten de betaler for? Nei, ifølge PTs tallmateriale fra deres tjeneste Nettfart.no.

Bare 26 prosent av fiber-kundene, og 29 prosent av kabel-TV-nett-kundene, får minst 100 prosent av farta abonnementet skryter av. Grunnene kan være mange, som utstyret kunden selv kjøper, trådløse nett og deling av ressurser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer