Stiftelsen Elektronikkbransjen har nettopp lagt frem tallene for elektronikksalget i Norge første halvår 2019.
Alt i alt har salget av elektronikk falt med tre prosent sammenlignet med første halvår i fjor. Dette gjelder omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet. Med i tallene er blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør, rutere og stasjonære PCer.
Mobiltelefoner: 11 prosent ned
Blant produktgruppene som faller mest er mobiltelefoner, som det i første halvår ble solgt 11 prosent færre av sammenlignet med tilsvarende periode i 2018.
Verdien har imidlertid sunket med seks prosent, som etter vår hoderegning skulle tilsi at folk nå betaler drøye 5,5 prosent mer for telefonen i gjennomsnitt.
– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.
Større TV-er
65-tommeren ser nå ut til å begynne å utfordre 55-tommeren som den nye folkestørrelsen skal vi tro tallene. De siste to årene har det blitt solgt flest 55-tommere (33 prosent siste halvår), men i perioder har 65-tommere vært mest populære og har steget fra 17 til 22 prosent markedsandel.
TV-er over 75 tommer viser også en oppadgående tendens, der markedsandelen har steget fra 3 til 4,5 prosent.

Kjempe-TV-er til lavpris
Andelen TV-er med 4K-oppløsning har steget fra 85 til 92 prosent i de to periodene, men det henger nok også sammen med at det stadig blir færre TV-er i butikkene som ikke har 4K-oppløsning.
Kamerasalget i fritt fall
Etter smarttelefonenes inntog har kamerasalget falt jevnt og trutt. Første halvår i år ble det solgt hele 28 prosent færre kameraer enn tilsvarende periode i fjor.
– Til tross for at vi kjøper færre kamera, fortsetter vi å lage fysiske kopier av bildene våre. Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.
30.000 elektriske sparkesykler
En ny kategori i år er «mikromobilitet», som omfatter el-sparkesykler, hoverboards og elektriske skateboard.
Her ble det solgt 30.000 produkter i løpet av første halvår, så det er mange som velger å kjøpe slike selv snarere enn å leie dem.
Andre høydepunkter fra Elektronikkbransjens tall:
- Aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter (+22%)
- Smartklokker øker fra 355.000 til 360.000 enheter (+1,4%)
- 13 % oppgir å ha kjøpt DAB-radio, ned fra 25 % i fjor
- Salget av digitale assistenter, som Google Home-høyttalere, har doblet seg kontra første halvår i 2018, men det var også først i høst de fikk støtte for norsk språk.
- 17 % av de som kjøper hodetelefoner bruker mer enn 3.000 kroner, 46 % mellom 1.000 og 3.000 (vs 37% i fjor) og 38% mindre enn 1.000 kroner.
