Microsofts KB-database

Har du problemer med Windows, er Microsofts database et nyttig verktøy. Den kan du bruke til å søke etter løsninger på Windows-problemer.

Microsofts KB-database
Publisert
Sist oppdatert

Etter hvert som diverse problemer i Microsoft-produkter blir kjente, blir løsningene registrert som kundestøtteartikler i en database (Knowledge Base). Databasen består allerede av flere hundre tusen artikler, men den vokser stadig med nye produkter og problemstillinger.

Du kan søke i databasen via et søkefelt på nettsiden support.microsoft.com, som tilrettelegges etter land. Er du i Norge vil denne nettsiden være norskspråklig.

Bruk databasen til å løse problemer

Har du problemer med Windows eller andre produkter fra Microsoft, kan denne databasen hjelpe deg. Kunsten er å søke på en mest mulig effektiv måte og bli vant til å lese artiklene i databasen. Problemet er nemlig at databasen er lite brukervennlig for de som har liten erfaring med data. Jo mer du bruker databasen, jo bedre blir du kjent med den og jo bedre utbytte får du av den. På microsoft.com finner du en norsk veiledning for databasen.

Bruk avansert søk hvis du ønsker for eksempel å spesifisere nærmere hvilket produkt du søker hjelp om.

Søketips

  • Bruk stikkord
    Bruk gjerne ett søkeord som best mulig dekker det du søker etter. Unngå å skrive hele setninger, men legg gjerne til flere søkeord etter hvert, hvis du får for mange treff i først forsøk. Unngå å bruke for generelle ord, som for eksempel "file". Jo mer unikt stikkord du bruker jo bedre treff får du. Et godt tips er å bruke navn på en fil hvis du finner noe slikt i en feilmelding, for eksempel iexplorer.exe.

  • Bruk forkortelser
    Når du søker i databasen og klikker videre på en bestemt artikkel, finner du forkortelser (nøkkelord) nederst på den aktuelle siden. Bruk gjerne slike forkortelser for å søke videre, hvis du ikke finner det du leter etter i første forsøk.

    Et eksempel på to forkortelser: xp kbsetup (installasjon og oppsett av Windows XP)

  • Bruk stikkord fra Hendelseslisten
    Hendelseslisten er en logg som blant annet inneholder beskrivelser av feil som måtte oppstå i Windows. Bruk ord fra denne listen når du søker i Microsofts database etter mulige løsninger på diverse problemer.

    Hendelseslisten finner du via Start-menyen, Kontrollpanel og Administrative verktøy:

    Microsofts KB-database


    Klikk på System-mappen (i venstre vindu) i Hendelseslisten, og du får en liste i høyre vindu over hendelser i Windows. Dobbelklikk på en av hendelsene i listen (i høyre vinduet) for å få mer informasjon under Beskrivelse. Bruk stikkord fra denne beskrivelsen til å søke i Microsofts database for å finne ut hva som har forårsaket en eventuell feil.

  • Blåskjerm
    Oppstår det en alvorlig feil i Windows, får du gjerne opp en blå skjerm (bluescreen) med en feilmelding. Slike meldinger ser ganske kryptiske ut, men nettopp disse meldingene kan du bruke som søkeord i Microsofts database, for å finne årsaken til problemet. Unngå å bruke hele meldingen du ser på skjermen som søkeord, bruk heller stikkord. Les mer om blåskjerm i artikkel KB129845 i Microsofts database.
  • Dr.Watson
    Dr.Watson er et innebygd feilsøkeprogram i Windows som kan brukes til å hente informasjon om eventuelle feil. Programmet kan startes ved å kjøre kommandoen drwtsn32 via Start-menyen og Kjør... Bla deg frem til såkalte krasjdumpfiler (.dmp), og les eventuelle feilmeldinger. Bruk nøkkelord du finner der for å søke i Microsofts database.

Adressering

Artiklene i Microsofts database er i utgangspunktet skrevet på engelsk, men en del artikler finnes i tillegg på andre språk, også på norsk. Artiklene er adressert (URL) på en slik måte at de får samme adresse uansett språk.

Alle artiklene har en adresse med samme formatet:

http://support.microsoft.com/?kbid=n

n er nummeret på artikkelen. Nettleseren viser artikkelen på språket som er definert som standard i språkoppsettet i nettleseren.

Ønsker du å lese en artikkel på norsk, i tilfelle din nettleser ikke har norsk språkoppsett, kan du selv endre adressen ved bruk av dette formatet:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;[ln];n

ln er språkversjon
ln = no for norsk
n er nummeret på artikkelen

Adressen ser da slik ut:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;no;n

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer