For første gang på over 10 år har Netflix etter årets første kvartal færre kunder enn det forrige.
Selskapet hadde i utgangspunktet forventet å øke med 2,5 til 4 millioner abonnenter, men klarte bare å hanke inn 500 000 nye. Når de i tillegg har stengt tjenesten i Russland og mistet 700 000 abonnenter ble resultatet 200 000 færre kunder totalt. Det etter å ha økt kundemassen med drøye åtte millioner abonnenter kvartalet før.
I et brev til aksjeeierne oppgir selskapet at en av grunnene til den manglende veksten er at svært mange deler Netflix-kontoen sin med folk utenfor husstanden. Netflix estimerer at de 222 millioner betalende kundene deler innloggingsinformasjon med ytterligere 100 millioner husholdninger, altså at en Netflix-konto i snitt brukes av 1,45 husstander.
Selskapet planlegger derfor å øke inntjeningen fra slike delte konti. Allerede tester selskapet ut en ny betalingsmodell i Chile, Costa Rica og Peru, der folk som deler Netflix-kontoen utenfor husstanden nå har fått mulighet til å betale et par dollar ekstra per måned for å fortsette å dele kontoen med inntil to andre. Å dele kontoen med folk utenfor husstanden er for øvrig ikke i tråd med Netflix' brukervilkår.
For andre kvartal er ikke utsiktene noe bedre, der Netflix forventer å miste ytterligere to millioner abonnenter. Det blir stadig flere om beinet når det gjelder strømmetjenester, og Netflix' seneste prisøkning i USA og Canada har gjort at de har mistet 600 000 abonnenter i siste kvartal.
Netflix-sjef Reed Hastings annonserte også at selskapet nå ser på mulighetene for et rimeligere abonnement med reklame, som kan dukke opp i løpet av et år eller to.