MP3-salget eksploderer

I følge analytikere vil år 2004 slå alle rekorder når det gjelder salg av bærbare musikkspillere. Hva bringer fremtiden?

MP3-salget eksploderer
Publisert
Sist oppdatert

Digitale musikkspillere har vært stikkordet i 2003 og 2004. Anført av Apples iPod ble små, harddiskbaserte jukeboxer en hit ikke bare blant teknologi-interesserte, men også blant de hippe og kule. Og trenden fortsetter: I følge en rapport fra et britisk analytikerselskap, vil salget av MP3-spillere overskride 10 millioner enheter i år. Dette er en betydelig økning i forhold til i fjor.

Slik populæritet har ikke bærbare musikkspillere sett siden Sonys Walkman ble introdusert på 80-tallet. Og alt tyder på at det er Apple som har skylden, takket være deres megasuksess iPod, som stadig vekk gjør seg bemerket i trendsettende magasiner og musikkvideoer.

Det er også iPod som selges aller mest i harddiskbasert-segmentet, mens resten av markedet fordeles mellom produsenter som Creative, Rio og iRiver. Dette kan riktignok endre seg når Sony endelig entrer dette markedet med sin kommende HD-versjon av Walkman. Det er en kjent sak at Sony er minst like dyktige som Apple på å treffe massemarkedet - suksessen med PlayStation er et godt eksempel på dette.

Platebransjen satser samtidig på å tjene på det voksende salget av digitale spillere ved å lansere nye tjenester for kjøp av lovlig musikk over nett. Dette kan imidlertid ta tid, da det fremdeles er mange piratnettverk med store mengder ulovlige MP3-filer tilgjengelige på Internett. Men totalt sett viser utviklingen helt tydelig at folks vaner angående musikkjøp er i radikal endring for tiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer