Nå flykter kundene

På tre måneder har Netflix mistet 1 million spanske brukere.

TAPER PENGER: Netflix taper stort på at brukere deler passord. Nå vil de stoppe det - men det kan slå tilbake på strømmetjenesten. Foto: Olivier Douliery/AFP
TAPER PENGER: Netflix taper stort på at brukere deler passord. Nå vil de stoppe det - men det kan slå tilbake på strømmetjenesten. Foto: Olivier Douliery/AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I februar introduserte Netflix en månedlig avgift på 6 euro for brukere i Spania som deler kontoen sin med personer utenfor hjemmet.

Netflix har lenge sett seg lei på at tusenvis av folk har brukt et produkt de ikke betaler for.

Derfor har de introdusert verktøy som skal forhindre denne typen deling. Dette skal gradvis rulles ut og testet rundt omkring i verden.

Kobler brukerfall til nye passordregler

Ferske tall fra analysebyrået Kantar kan imidlertid tyde på at taktikken kan være feilslått fra Netflix sin side. I løpet årets tre første måneder skal strømmegiganten ha mistet over én million brukere i Spania.

- Det er åpenbart at denne bratte nedgangen skyldes de nye passordreglene, sier Dominic Sunnebo i Kantar, ifølge Time.

Det skal ifølge The Next Web tilsvare en nedgang på rundt 15 prosent av brukerne.

Mange av brukerne var riktignok ikke betalende abonnenter. To tredjedeler av de én million brukerne skal ha lånt passord av noen andre.

Kantar-analytikeren sier dette likevel er et slag i ansiktet for Netflix når det gjelder tjenestens rykte.

Flere planlegger å si opp

I samme undersøkelse fra Kanter kommer det også fram at abonnementsoppsigelser tredoblet seg i løpet av første kvartal 2023 sammenliknet med året før.

Av alle gjenstående Netflix-abonnenter i Spania, sa en tiendedel at de hadde planer om å avslutte abonnementet sitt i løpet av andre kvartal.

Ikke kommet til Norge

I tillegg til Spania, har Netflix innført de nye passordreglene i Portugal, Canada og New Zealand.

Selskapet har sagt de avdekker passorddeling ved å overvåke IP-adresser, enhetsidentifikatorer og generell kontoaktivitet for å avgjøre om en bruker har logget på fra sin hjemlokasjon.

Strømmegiganten har estimert at over 100 millioner husholdninger deler passord.

Når det vil komme til Norge, er uvisst.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer