NAMM: Siste nytt fra musikkteknologiens høyborg

Hvilket musikkinstrument er i ferd med å bli blant de mest utbredte i den vestlige verden? Verken piano eller gitar slåss om plassen, det er PCen som brøyter seg fram. Vi har vært på NAMM - verdens største messe for musikkinstrumenter.

Publisert
Sist oppdatert

CES-messen i Las Vegas trakk ca 150 000 besøkende, det er en lukket fagmesse for alle typer forbrukerelektronikk. NAMM i Anaheim, rett ved Disneyland, er en lukket fagmesse for musikkutstyr og trakk hele 80 000 mennesker. Det forteller at interessen for å spille selv på forskjellige typer instrumenter er stor, til tross for de elendige utsiktene til en yrkeskarriere basert på musikk man selv har glede av å spille.

Svært mange har musikk som hobby, og mulighetene for musikkproduksjon på alle nivåer har aldri vært større. Dette skyldes at både instrumentene og selve lyden i svært stor grad har blitt overtatt av digital teknologi. Det er bare uforsterket naturlig lyd fra strykeorkestere og korps som er ubesudlet. Selv gatemusikeren med kassegitar tyr ofte til digitale apparater for å forstørre uttrykket og lokke til seg penger i kassa.

De mest avanserte instrumentene eksisterer nå bare som programvare i PC eller Mac, den dedikerte maskinvaren i form av synther og keyboards er ikke lenger i fokus slik som før. Det er ingen lenger som forventer at Roland eller Yamaha skal presentere et nytt keyboard som påvirker lydbildet på det fleste musikalske trendene i årene framover. Det skjedde til et stykke opp på 90-tallet, men er nå historie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer