Napster og iTunes like rundt hjørnet

Mens amerikanerne har hatt tilgang til hundretusener av lovlige musikkfiler lenge allerede, har vi nordmenn måttet smøre oss med tålmodighet. Men nå tyder mye på at både Napster og iTunes vil lanseres i god tid før sommerferien.

Publisert
Sist oppdatert

Apple har allerede hatt kjempesuksess med sin iTunes-satsning i USA, og tjent mer penger enn selv de mest optimistiske på forhånd hadde turt å håpe på. Stort utvalg, garantert god kvalitet, ryddig grensesnitt og rask nedlasting har vist seg å være viktigst for for mange, noe de samtidig er villige til å betale noen kroner for.

70 kroner

I USA koster en låt normalt 99 cent, og et helt album 9 dollar og 99 cent, som er omtrent halv pris av hva en nylansert CD vanligvis koster. I tillegg tilbys det forskjellige abonnementsløsninger, for eksempel fri lyttetilgang til arkivene for en fast sum pr måned. Låter som lastes ned kan brennes til CD, overføres til MP3-spillere, og kan også avspilles på et visst antall PCer.

Men det viktigste er likevel at kjøperne av musikken ikke lenger er bundet til CD-mediet, og kan dessuten velge bort de sangene fra et album de ikke ønsker å kjøpe. Samtidig sikres inntekten til artistene og distributørene.

Europa kommer etter

I Europa har OD2 vært de eneste som har kunnet tilby lovlig nedlastbar musikk fra alle de fem store plateselskapene. Og bare de mest oppfinnsomme her til lands har kunnet laste ned OD2-musikk via Windows Media Player. Tono har dessuten en god del nedlastbar norsk musikk tilgjengelig via musikkonline.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer