Nekter for svindelproblem

Telenor ber Google rydde opp i falske annonser, mens Google synes problemet er lite.

LITE PROBLEM: Norges Google-direktør Jan Grønbech ser ikke på falske annonser som et stort problem for søkemotoren deres.  Foto: Per Ervland
LITE PROBLEM: Norges Google-direktør Jan Grønbech ser ikke på falske annonser som et stort problem for søkemotoren deres. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

DinSide skrev nylig om farlige annonser på søkemotorer som Google.

Kriminelle kjøper seg annonseplass hos søkemotorene, og får gode plasseringer når du for eksempel søker etter gratis programvare. Norske Ove Davidsen ble på den måten forsøkt lurt til å betale for et program som egentlig er helt gratis.

Slik ble Ove Davidsen nesten lurt av de falske annonsene

- Det er litt leit at søkemotorene skal tjene penger på at sine egne brukere blir svindlet, sier analytiker Jan Roger Wilkens i Telenors sikkerhetssenter til DinSide.

- Jeg skjønner ikke hvorfor selskaper som Google, Bing og Kvasir ikke tar tak i dette. Dette burde bli fjernet så fort som mulig, spør du meg.

Skylder på Google

Den norske søkemotoren Kvasir er et av stedene hvor de falske annonsene dukker opp.

Informasjonssjef Unni Strømstad kjenner ikke til problemstillingen, og skylder på Google. Det er nemlig Google som leverer mange av annonsene til det norske nettstedet, som den konkrete annonsen Davidsen holdt på å bli lurt av.

- Som Google-partner går annonsene direkte fra Google til Kvasir. Vi kan ikke kontrollere alle Googles lenker, sier Strømstad til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer